Prosvetni glasnik

686

просветни гласник

врстама грађанског рачунања. Рачунање се обрађује на свима ступњевима као вежбање у јасном мишљењу и правилном изговарању. Свако дете ваља да израчуна постављену му задаћу самостал.но, сигурно и брзо. 0 схватању бројева и извежбаности у рачунању можемо се брзо обавестити помоћу неколико бројних вежбања. Неизоставан је захтев, да ученици претходно самостално решавају дели задатак и виде, како ће га радити, а то се може захтевати већ од деце првог разреда, чим пређу из прве десетице у другу. Сваки учитељ може да постане добар учитељ рачуна, ако само једне године пређе с децом према пропису васцело градиво и ако за претходно решавање уведе одређен облик. Ако се учитељ жали, да те године има лоше рачунџије, то не значи ништа друго, до да је он рђав учитељ рачуна. Рачунице су корисне и с тога прописане, али, ако се рачунска настава само у томе састоји, што ће се задаци оним редом, како сј у рачуницн, и по могућству само писмено, обрађивати, онда су рачунице једно зло. 0 резултатима рачунске наставе, дакле, ревизор може за кратко време да образује у себи сигуран суд. Настава реалија је врло лака, ако нема никакав други задатак, до да ученик прими и утврди извесна знања. Али је тешка, ако хоће да задовољи захтеве васпитне наставе и ако хоће да избегне опасност, да се не изметне у просто гомилање чињеница, бројева и другога по-" јединачнога знања без икакве унутрашње везе. С тога се препоручује, да се из ових наставних иредмета не испитује само колико деца знају, већ да се учитељ побуди, да једну заокругљену целину градива пред ревизором обради. То је особито значајно у геограФији, јер се овде, у пркос лепим картама, које имамо, често уче само речи у одређеноме реду. Разуме се само собом, да се и у реалијама може лако утврдити опсег знања, ако ревизор испита ученике. Неколико отпеваних иесама ће нам показати, шта је учитељ у овом предмету постигао и да ли деца певају у више или у једном гласу. Песмарице у школи, кад је ту учитељ, нису потребне. За подељене школе у Пруској прописан је, министарским расписом, нарочити пут за наставу г^ртапа. А сеоске школе су у том погледу још у мраку. С тога ће овде ревизор гледати само на то, да ли су цртежи чисти и лепи. Бесмислено прецртавање предела, животиња итд. није ни од какве користи. Цртање с прегледа је допуштено, по Општим Одредбама, само деци особито обдареној. Гимнастика и женски ручни радови се не смеју у ревизији заиоставити, јер се ови предмети иначе лако запуштају. Најпосле да особито напоменемо једну ствар: то су школске молитве. 1 По начину држања, тону молитве и по целом држању деце и учитеља за време молитве види се учитељево схватање молитве у школи, па шта више, може се рећи, чак и његов религијски положај уопште. Али нека је одмах напоменуто, да отклањање ненриличности у овоме ваља вршити веома обазриво. Иначе може површан и од Бога одстрањени учитељ лако да падне у искушење, па да буде, док је пред очима ревизоревим, лицемеран, а то би тек било рђаво.

'Код дротестаната су школске молитве (8сћи1апс1асћ1;еп) читава богослужења.