Prosvetni glasnik

50

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

— Ео може ово сам брзо! — — — Извадите рачунаљке! — — * Овако ваља прећи и остаде десетице до сто. Код непарних увек ваља полазити од парних па онај остатак делити како је најзгодније. На пример, и код шездесет и пет најпре ваља подедити четрдесет и сваком дати по десет; онда узети опо двадесет и сваком дати по пет; па онда подедити остатак пет. * * * ■— Нонаде, изиђи ти на рачунаљку! — Донеси само једну куглицу! — Помисли да је јабука. Како ћеш онда да је поделиш на иеторо деце? — А како би им подедио један динар? — А један грош? А једну писаљку? — Донеси две кугдице! — Подеди им! — По колико добије сваки? — Донеси три! — Подели им! — По колико дође свакоме ? — Откуд? — Донеси четири! — Подели и то за петорицу! — Има ли сваком по једна цела? — Онда шта морају да раде? И по колико ће свакоме припасти ? — Донеси пет! —• Мора ли сад да се сече ? — Зашто ? — Подај сваком! — Претиче ли што ? — Донеси шест! — — — И тако даље до двадесет. — Ко може ово сам брзо! — — —■ Извадите рачунаљко! — — * — Никола, изиђи ти на рачунаљку! — Донеси двадесет куглица! — Подели их на неторицу или на пет места! — По колико дође сваком? — Претиче ли што? — Донеси двадесет и једну! — Подели то на петорицу! — Колико дође свакоме ? —- Донеси двадесет и две! — И тако даље до тридесет. — Ко може сам брзо ? — — — Сад ћете на својим рачунаљкама .... * Овако ваља делити и остале десетице редом до сто. И овде пазити на олакшице. Оно што ће после доћи у усменоме рачунању, то деца овде, на рачунаљци сад ваља да виде. И што више овде виде, то ће им тамо бити лакше. * * * Овако делити све бројеве од један до сто и са шест, са седам, с осам, с девет и десет. И свуда ваља пазити на олакшице и тражити да деца раде и на својим рачунаљкама. Ово рачунање с деловима (разломцима), а особито ово с већим бројевима, многима ће се учинити тешко. Али ваља знати, да је сваки