Prosvetni glasnik

НАГКА Ц НАСТАВА

55

— Донесите тридесет! — Поделите за двојицу! — Како сте им подедили? („ТГоделили смо им ирво двадесет, те је сваки добио ио десет. После смо им поделил-и ону трећу десетицу, те Је сваки добио по пет. Свега су добили по иетиаест"). Донесите и поделите им тридесет и један! — Колико сваки добије? — Како сте им поделили? — Донесите тридесет и два! — По колико добију сад? — Како сте нашли? — Донесите тридесет и три! — — — И тако даље до четрдесет. * Овако нрећи и остале десетицс: од четрдесет до педесет итд. до сто. Деца су још код куглица запазила, да се најпре деле десетицо као важније, веће, па носле јединице. * * * — Донесите само једно дрвце! — Поделите га на три једнака дела! — Како се зову ти делови? — А како се зову они, кад се дрвце преломи на два јсднака дела? — Који су већи делови: половине или трећине ? — Донесите два цела дрвцета! — Како ћете да их поделите за тро.јицу? — Једно воћ имате исечено. Донесите га, а једно вратите! — Оад исеците и ово друго! — Колико дође свакоме? Подајте им! — Донесите три дрвцета! — Поделите их, опет за тројицу! — Има ли што да се сече? — Донесите четири дрвцета! Поделите и њих на три дела! — По колико дође ? —• — — И тако да.ве до двадесет, па онда од двадесет до тридесет, па до четрдесет итд. до сто. * * * Овако исто делити све бројеве од један до сто и за четворицу или на четири гомиле или дела, па за ноторнцу, шесторнцу итд. до десет. Преко десет у овом разреду не треба ни узимати. При овом раду деца ће лспо видети, лепше него на куглицама које се не могу соћи (него се, место њих, могу соћи јабуке), да су половине најкруннији делови, да су трећине мање, четвртине још ман-е... а десетине најмање или најситније, и да ситнијих делова треба више. Учитељ ће помагати, да деца најпре сваку целину избележе нисаљком па после да је исеку или изломе правилно, те да сви делови једне целине буду једнаки. Овде ће деца још више осетити потребу какве кутице илн кесице, те да ове делове или одломке („разломко") не губе. 3. Рад с лругим очиг^едним срествима Од свих других очигледних средсгава за појимање ових нрвих количина најобичнија су зрна кукуруза и пасуља. Сем овога неки на-