Prosvetni glasnik

НАУКА Ц НАСТАВА

81

I Савремена леиходогија изучава човека у свима срединама, под свима погодбама, у свима његовим годинама. Ви сте у непрекидном додиру са људским створењима, најинтересантнијим од свих, јор њихов је дух на путу ствацања, и најмањо познатим, јор исиходози су се више заиимади дететом у колевди, него ли дететом од шесте до тринаесте године. Методичко проучавање ових духова зар не би бидо у стању да вас занесе? Ако бисте се скдониди да ово покушате и да отпочноте овај рад начините, пре свега, за сваког од ваших ученика, нарочиту књигу у којој ћете збирати сва ваша посматрања и стечена искуства. Нрви део обухватаће, на пример, оне ствари и радње које сте видеди да се својевољно производе. Овај ће се део сам собом подедити у онолико одељака, колико се уопште разл.икујо психолошких Функција. На првом месту ту ће бити ваша посматрања о дечјој интелигендији. Запишите да ли је кратковидо иди даљновидо, да ли чује добро или рђаво; да ди је подобно да дуго управи своју пажњу и на које иредмете првснств -но обраћа своју пажњу: да ди његова памет дуго и верно одржава у себи оно што јо.ј је предато и шта од свега тога првенствен > одржава. Прикупито сва питања, прикупите, све хипотезе, сво пронадаске и инвенције које је створио ваш ученик, сво соФизме које он буде учинио; немојте се ограничити само на то да их све побројите, класирајте их према њиховој природи; духовитост једнога од њих маниФестује се стварањем какве игре, докједруги умешан и погодан да комбинује речи; један нроизводи без икаква напора, а други са напором и болом; један .је брз да генералише, а други није у.стању да то учини. Све ово појединости учиниће да ћемо бити у стању да познамо прнроду и силу свакога духа: ви ћете пак тако роћи оваквим радом начинити квалитативну и квантитативну анализу иптелигенцијо. Овако ћете исго радити и са осетљивошћу. Мерићете емоционалну подобност свакога од њпх: јодан је врло мек, други неосетљив, и најмања казна овога растужи и ожалости, док се други кад је та казна и најозбиљнија смеје. Један је ученик, на пример, веома раздрлган успоменом нди изгдедом на какву радост иди тугу, док је међутим други узбуђен само оном радости иди жадости која је ту, садашња. Нокажите и прибодежите оне окодности које су изазваде те емоције. Неко дсте води ди игру? Какву игру води? Води ди да учи? Шта учи првенствено ? Назначитз сваког дана према каквом је, занимању, према каквој је дистракцији нарочито показадо воље и накдоности ? Какво је психичко и физичко понашање и држање пријатеља и другова које је себи изабрадо ? Да ди се често свађа ? С ким се свађа ? Зарад чега се свађа? Какве су напосдетку његове гдавне скдоности? Опишите њипросвктни глАсиик, II. књ. 1. св., 1905. 6