Prosvetni glasnik

86

ПРОСВЕТНИ ГДАСНИК

Интелигенција. Л убања. Неравнина мозга. Учење. Изглед интедигентна човека. Узрок. Дејство. Последице. Ово је рад једнога духа који воли конкретност: све речи, сем последњих, изазвале су тачне, одређене призоре. Ево, иротивно томе, једнога духа који изгледа да се нарочито пашти око тога да деФинише и да анализира — или да рецитује. (Други рад) — Наранџа: црвена кора пуна ситних рупица, плод изредан; има у себи семенке; надази се нарочнто на Корзици, у Шпанаји и Италији. Ђладавина. Више врста: репубдика, једна од најбољих владавина; покадшто вдадавина тиранска; оне су покадшто нераздвојне и потребне народима. Интелигенција. Подобност разумевања; извесни су интелигентнпји од других: најинтелигентнији често експлоатишу оне који су мање интелигентни. Узрок. 0 обртању земље око себе, и о њезину обртању око сунца; о неједнакостп народа, о погодбама за живот, о људима итд. У ова два примера мисли уопште иду доста догично једна за другом; но да ли је то исто у овом трећем раду. (Трећи рад) — (Наранџа) Огап^е, Огап, Огап§-ои1аи§, Ог. У овом раду сдичност гласова је оно што одређује асоцијацију мисди. Уместо једне речи прочитаћу вам читаву једну Фразу. Чим је будете чули, запиеаћете прву реФлексију која вам буде пала на намет. (Прочитане Фразе редом једна за другом ово су: 1., „Чуло се да ће се при крају 1902 године видетиједна комета која досад још није била забележена ни запажена. 2., „Маћедонци су бацили у ваздух некодико кућа у Содуну. 3., „Велики распуст почеће ове године од 1. јула). Прочитајмо, не бирајући, неколико радова: 1. 1., Камило Фламарион је један од наших највећих астронома." 2., „Султан турски сдаван је својим свирепостима." 3., „Користићемо се и уживаћемо празницима и недељама преко ведиког распуста." Прва два одговора су просте асоцијације идеја; но трећи претпоставља напор за размишљање, дедукцију и предвиђање. II. 1., „Тражити узроке који су учинили те се појава ове комете није остварила предвиђонога дина. 2. „Зашто су Маћедонци дигди ове куће у ваздух ? .. ." 3. „Зашто баш изабрати 1 .јуди, а не који други дан? Да ди свакад велики школски распуст почиње тога дана?"