Prosvetni glasnik
162
НГОСВЕТНИ ГЛАСНИК
прелазити круг дечјега познавања и измишљати којекакве неприродне, тешке и заплетене задатке. 1 * — У нашој школи има сад с ове стране 24 ђака а с ове друге 25. Коаико је на обе сгране? — А кад дођу Никода и Ненад, колико је онда? — У I разреду је с десне стране 27 а с деве 28. Кодико је то свега? — Ади тројица су бодесна и не додазе. Кад и они дођу. кодико ће да буде? — У II разреду кдупе не стоје у два него у три реда. У десном је 15 ђака, у средњем 16 а у девом 17. Кодико је то свега ? — Тамо не додази у шкоду само један ђак. Кодико је онда свега ђака у III разреду? — Јанко, изиђи и преброј колико има дасака у ноду у овом реду! — А колико је у овом другом ? Кодико је то свега? — Знате ли, по што су ове даске? — Ја сам јуче питао, и код нас су оваке по динар и шездесет пара (динарских). 2 Можемо ли сад да знамо кодико је дано за све даске? — Кодико је дасака? — Да су но динар, колико би било ? — Да су по пола динара, кодико би бидо ? — А да су по два динара, колико би бидо ? — Добро. Али оне нису ни ио динар ни по два динара, него но дивар и 60 пара. Како ћемо сад да дознамо ? — Да узмемо опет, да су равно по динар, колико би то било? — Кодико дасака, онодико динара. Али, је ди то доста? Још има за сваку даску да се д& по 60 пара. Да узмемо најпре по пола динара. Кодико ће то да буде ? — Додајте то ономе малопређашњем по динар! — Шта још имамо да израчунамо ? — Кодико ће да буде десетпараца? („Колико и дасака"). Колико десетпараца иде у динар ? — Колико ће се онда динара добити за оводико десетпараца? — И кодико смо пашди пре? — Колико је то свега? — Колико је дакле плаћено за даске? — Колико има нрозора на нашој учионици? — Кодико је на учионици I разреда ? — Кодико је на учионици III разреда ? А колико на учионици IV разреда ? — Колико је на свима учиони-
1 У једној је жколи учитељ задао на иепиту јздан тодики задатак да му није бидо доста ни пода чаеа за разрешење. Деда су се ређала и настављала докде се најпосде и нама не досади, те ја као ревизор прекинем даљи рад. Ту су и бројеви били вештачки (да не изиђу раздомди) и цене произвољне и невероватие и све, све, иросто намештено. После испита један ми одборник рече: »Господине, тај су исти задатак деда радила и преко године и главу им је пробио. Мој се син мучио око њега недељу дана. И ми смо му помагали код куће. Па га опет не знају како ваља! Али сте томе криви ви ... Ту су подељене биле улоге, ко ће шта да рачуна, да би сваки свој део израчунао као воду; ади сте им ви поквариди све, што сте прозивали преко реда!.. .* 2 Ово »динарских« поменути само у почетку и казати, да других иара и нема и више и не говорити; а сузбијати кад деда стану говорити по »чаршискоме.«