Prosvetni glasnik

248

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНЖК

десет! — Двадесет и четири! — Тридесет! — Четрдесет! — Педесет! — Шездесет и седам! — Како си нажао ? (Поделити 40, па 24 иа онда 3). Поделите им сто! (80, па 16, па 4). — Сад ћемо да дедимо за деветорицу. Почии Младене од 1! Доста. Даље Михаило! — Поделите им 60! (Поделити им најпре 45, па после 9, па онда 6). — Да узимамо све бројеве за десеторицу или на десет делова. Почни, Ненаде! — Даље, Недељко! — Поделите им 55! — Како си нашао? — Поделите им 62! — 71! — 83! — 94! — 100! * — Замислите број 50! Сад ћемо да га поделимо за двојицу. Колико сваком дође ? — Откуд знаш ? — Тај број 50 сад поделите за тројицу. Колико дође сваком? — Како си нашао? — Поделите га за четворицу ! — За петорицу! — За шесторицу! — За седморицу! — Итд. — Број 80 да делимо са свима бројевима редом!... — Број 90 поделите за двојицу! — За тројицу! — За четворицу! — Како си нашао? (Овде се може и овако урадити: дати двојици 45 и другој двојици 45, па онда они нек поделе међу собом). Поделите га за шесторицу! — Птд. — Поделите 20 динара за тројицу. Колико сваком дође ? — Како си нашао ? — Поделите 30 динара четворици! — Колико сваком дође? — Како си нашао? — Поделите 40 динара петорици! — 50 динара шесторици! — Итд. При овоме раду највећа је олакшица и вештина у растварању заданога броја у мање дељиве бројеве. А то деци неће бити тешко, пошто су напред видела и запамтила, који су бројеви начињени од двојака, који од тројака, четворака итд. А где би опет по што запело, одмах ваља узети у помоћ рачунаљку. Ш Писмено рачунање Кад овако јасно појме деца све бројеве од 1 до 100, кад узмогу овако лако вршити усмено, у памети, све радње с њима: онда не само •Да је положен добар темељ за овај предмет у старијим разредима, него се с мирном савешћу може прећи и на иисмену страну његову, на писмено рачунање. После ових радња писмено ће ићи тако лако као и писање познатих речи после упознавања са словима или писање реченица од познатих речи. И некадање страшило, некадања мора дечја, некадања шпанска села постаће за децу јасан свет и мила забава. Но овде не ваља претеривати. Ваља имати на уму, да се овде само полаже основа писменом рачунању, а Финесе његове ваља оста-