Prosvetni glasnik

374

10 : 2 = 5 20 : 2 = 10 20 : 4 = 5 40 : 4 = 10 итд. — Је ли овако краће ? —- Је ли лакше? — По томе, како је боље ?' — Хоћете ли и ви овако? — Онда извадите таблиде! — Најпре да напишете овако, дугачко, па после овако, кратко, како пишу људи!... — Сад радите овако: 1:2= пола 6:2=3 2 :2 = 1 7 : 2 = 3 и по 3:2 = 1 ипо 8:2 = 4 4:2 = 2 9 : 2 = 4 и по 5 : 2 = 2 и но 10 : 2 = 5 и тако даље да делите еве бројеве до 100, или докле ја не кажем доста!... — Извадите таблице! — Сад ћете све бројеве од 1 до 100 да делите за тројиду или на три гомиле!... 1:3= 6:3 = 2:3= 7:3 = 3:3= 8:3 = 4:3= 9:3 = 5:3= 10 : 3 = итд. Овако други пут делити са 4, 5, 6 итд. до 10. Са бројевима преко десет не треба делити у овом разреду. * — Ми смо до сад делили цео број, онако, како смо радили и напамет, усмено. Али писмено, овако па табли, људи су измислили и краће и лакше. Они не деле цео броЈ, како се он изговара, него деле најире десетице иа јединице, овако: 27 : 2 = Еад две десетице поделим на двојицу, сваком дође по једна десетица; а то се запигае овде. Сад даље. Еад 7 јединица поделе двојица, сваком дође по 3 и по; и то се напише на своје место. А где му је место? — И рачун је свршен. Могло би и обрнуто : да се поделе најпре јединице па десетице. Али то није добро. Људи деле најпре оно што је веће, важније, крупније, па после оно што је ситније; најпре наполеоне, дукате, десетице („банке"), па после динаре и паре. Јер по нека десетица (или златица) може и да претекне. Па шта мора да се ради с њом? — А ако претекне који динар, шта се онда ради? — Јесте. Ево, место 27 да узмемо 37, па да то поделе двојица. Поделићете најпре 3 десетице, доћи ће сваком по 1 и 1 претиче. А кад претекне, шта ће с њом да раде? — Еолико ће јединица добити? — По колико