Prosvetni glasnik

376

ПРОСВЕТТШ ГЛАСНИК

* — Мајка има три детета ла им да три прегршти ораха. Ко зна, шта је то прегршт ?... Деца изброје и нађу да има 36 ораха. Шта ће сад да раде? — Можемо ди ми да им подедимо? — Подели им ти, Блджо! — Сад изиђи ти на табду! — Напиши и подели им на табли! — Колико је ораха било? — Шта ће она да раде? — Како се то бележи? — Колико је деце ? — Запиши! — Шта сад треба да се напише? — Колико дође свакоме? — Откуд знаш ? — Шта се дели најпре? ■— Подели! — Шта ћеш сад? — По колико ораха дође сваком? —• Трговад или каижар Н. поклонио је нашој школи 50 цртанака, па казао, да се даду сиротним ученицима сва четири разреда. Колико ће да дође нашем разреду? — Како си израчунао? — Изпђи ти, Веселине, на таблу! — Напиши 50! — Шта је то? — Шта ћемо сад да радимо ? •— Обележи то! — Делимо на 4 разреда. Запиши то! — Шта ћемо сад да делимо најпре? — Колико има десетица? Подели их! — Шта ћемо да радимо с овом што је претекла? — Колико ћемо добити јединица? — Има ли јединица овде, у броју 50? (А да их има, штабирадио? —) Онда, кад нема више јединица, шта ћ.еш да радиш? — Подели! — Колико долази на сваки разред? Шта ћемо с оне две што претичу?... * * * И толико је доста. Све друго: колико има „видова" или „врста рачунања," како се зову бројеви код сваке, како се врши тако звана „проба," како се множи и дели с двоциФреним бројем итд. то све треба или сасвим изоставити као непотребно и сувишно или оставити за старије разреде. Јер ко буде тражио више, тај неће постићи ни ово; а ово је основа свој даљој настави из овога предмета у свима вишим разредима и школама. Остаје нам још да напоменемо о тако званој „таблици" множења и дељења. Кад се овако обраде количине, кад се овако јасно појме сви бројеви од 1 до 100, кад деца најпре очигледно виде све бројево и разлике између њих, па се после усмено вежбају у памћењу њихову и рачунању с њима и најпосле науче и да стављају на хартију не само њих него и најважније одношаје њихове: онда је учињено готово све. Тако зване „таблица множења" и „таблица дељења" могле би сасвим и пзостати. Али само зато, што се у доцнијем рачунању у старијим разредима и вишим школама, траже све веће олакшицо и већа брзина, а деци особито после овака рада, није ни тешко занамтити ове таблице, оне им се сад могу и задати да их науче нанамет.