Prosvetni glasnik

202

ЦРООВЕТНН ГЛАСПИК

ове методе морају се преиначити и подесити према природи педагошких питања. Педагошки окснерименти треба да имају три ступња, ако ће да доведу до научне тачности. Нрви ступањје посгављање хипотозе, која даје циљ и облик експериментима. Други ступањ чини унотреба експеримената према постављеној хипотези, а трећи је ступањ контроде, оверавање експеримената. Досадашњи погдеди и мишљења у педагогици треба да се сматрају као први ступањ, као хипотезе, које се тек имају проверити иностраним огдедима. Све што се зове „методом" у овој или оној наставцој грани само је претпоставка, о којој сојошне зна поуздано да ли јо посве тачна 1 , о чему ћо нас огледи уверити. Овн огледи могу се врнгити ноново на многим местима, нод истим погодбама, чимо ће се потврдити, или оборити постављене хипотезе. Наставна пракса која се врши егзактно, која може да се тачно контролише бројевима у погледу мора и успеха, представља, у ствари, дидактичпо-психолошке експерименте. Експериментална педагогика, која се тек за последњих 10 — 15 година јаче развила, постигла је већ лепих успеха; створено је преко 50 педагошких катедара н исихолошко-иедагошких лабораторија на великим школама у Америди и Европи, од којих су две подигнуте жртвама градских управа (Чикаго и Антверпен). Од европских лабораторија ваља поменути ону у Наризу, где Бине и Анри врше са успехом психолошко-педагошка испитивања; у Цнриху је до скора проФ Мојман давао радовима психолошке лабораторије правац експериментално-педагошки, то исто ће чинити његов последник Бг. Шуман из Берлина. У Петрограду управља радовима исихолошко-педагошке лабораторије проФ. А. Нечајев. У Антверпену се Бг. 8сћиу1еп посветио експерименталним истраживањима из педологије. Његова лабораторија служи експерименталном проучавању индивидуалних разлика иојединих ученика и испитивању метода, које се употребљавају у школској настави, код множине ученика. За време летњег полгођа држи Бг. Шуитен бесплатна иредавања из педологије на новом униворзитету у Брислу. У Будапешти је педолошка лабораторија нод управом лекара Вг. Рангабурга, који је нарочито вршио огледе на слабоумној деци и напоредо испитивао духовне подобности нормалне и слабоумне деце. Његова лабораторија постала је 1902. год. из психоФизиолошке лабораторије универзитетсне клинике. За време школског распуста Раншбург приређује за учитеље цредавања о окспсриментално-патолошким методама дечјег испитивања. Италија има у Милану једну већу, сем тога осам мањих педагошких лабораторија. Миланска педагошка лабораторија, која је отворена 1905. год. стоји под управом проФ. Вг. ТЈ. РЈггоН-а,

1 1) ј . Бау, ЈЕхр. 1)н1акцк, стр. 586.