Prosvetni glasnik
502
просветнн гласник
свете, господина д-ра Шишманова. Он је био државни изасланик на оном првом међународном школско-хигијенском конгресу, и као човек, — за кога се вели, да је пун иницијативе, енергије и истрајности, и најбољи украс целога кабинета, умео је: да се на најбољи начин користи истакнутим идејама на. томе конгресу. Он их је проучио. и организовао у својој домовини. На овај начин ће целокупна историја школске хигијене у Бугарској бити најтешње везана за име г. д-ра Шишманова. Дабоме, да га у томе раду помажу и лекари, а једнога има стално поред себе, у министарсгву, као инспектора за школскохигијепске послове. Његова је титула инспектор — но биће свакојако да је он поред тога главни реФеренат за ове послове, управо шеФ свију школско-хигијенских послова. То је г. д-р Величко Георгиев за кога се вели: да јо одличан радник на овоме послу, и најбољи познавалац школско-хигијенских питања, као пгго се то види и из његових радова. Пре рада г. Шишманова питање о здрављу ученика занимало је увек учитеље и наетавнике, у некојим местима лекари су одржавали курсеве у цељи да учитеље уиознају са значајнијим школско-хигијенским нитањима, о нрвој помоћи, заразним болестима. Ови курсеви били су корисни, и дали су повољне резултате. Учитељи су по селима створили и школске апотеке. Питањем школске хигијене занимаху се подједнако и учитељи и лекари на својим скуповима. И једни и други чииили су разне предлоге министарству просвето. Но тек кад је ресор министарства просвете заузео г. д-р Шишманов — посао је организован на једној системској основи. Према прашлнику за школске лекаре — ова установа има ове битне задатке: 1.) Да води надзор над зградама, намештајем и осталим материјалом школа; 2.) Да води надзор над здрављем ученика, и сузбијање инФекциозних и епидемичких болести. 3.) Да врши извесна антрополошка мерења. 4.) Да се држе предавања учитељима и наставницима о школској хигијени, првој помоћи, и популарној медицини. 5.) Да се ђапи поуче у основним појмовима антронологије, физиологије, опште и школске хигијене, и 6.) Да се подносе годишња извешћа о свему што је преко године урађено на школској хигијени. Цео овај посао регулисан је „правилником за наставнике — лекаре гимназија и основних школа". Из самог овог наслова правилника види се да су школски лекари у исто време и наставници.