Prosvetni glasnik

364

Треће начело 20. Природа бира за своје творевине згодну подлогу, или је припреми да буде згодна. III начело: Грађу ваља ириаремати за облик. Тица на пример не меће у гнездо што му драго него оно из чега може изићи тиче, а то је ја.је. Ако би у њега упао какав камичак, она би га одмах избацила. Онда лежи на јајету и загрева грађу у њему, преврће га и чека да тиче расте докле се не излеже. 21. Угледање. Тако и грађевинар најпре одсече, што може лепше дрво па га, остави да се суши, онда га искрати и одеље или иструже, онда уразни место где ће се грађевина подизати и копа нов темел. илн чисти стари, ако се може употребити. 22. Тако чини и сликар. Ако му платно није добро, или основа на њему није згодна за боје, онда га он поправља, таре, глади и свакојако угађа за посао. 23. И вртар ради исто тако. Он најпре тражи што бољу младицу од родне воћке. Онда је донесе у вотњак и засади у г^емљу, али ,је остави да се најпре прими и да ухвати корена, За тим, пре но што намести калем—гранчицу, он је поткрегае па и стабло преструже, те да се хранљиви сокови не растурају, него да иду у гранчицу или пупољак који је он накалемио. 24. Грешење. Против овога начела грегаило се по гаколама и то не у томе, што су се у њих пуштала и блесава и слабоумна деца, (пошто по моме мишљењу и она треба да се гаколују), него: а) тим, што се млаДице не преносе у врт, то јест, што се сасвим не предаду школи, те да се они, који ваља да постану људи, не отпуштају из ње пре но гато довргае своје образовање; б) тим, птто се племените калем—гранчице науке, морала и побожности обично калеме ире но гато се припреме подлоге или младице на крје ће се оне калемити, то .јест, пре но што се код слабије обдарених створи љубав према науци или воља за знање; в) тим, што се младице, које ваља калемити, не окрешу, то јест, дух у ученика не сачува од непотребног рада, тим гато ће со на згодан начин одржавати у запту и у добром реду, те да се не растура на друге стране. 25. Поправка. Но томе дакле: 1. Ко пође у школу, нек у њој и остане. 2. Кад што хоДе да сс предаје, онда за то ваља дсцу ариаремити. 3. Све сметње ученицима ваља уклонити с иута. Јер ништа не вреди нарођивати, ако се пре тога не уклони с пута, све гато смета да се гато извргаи, вели Сенека сасвим умесно. Али и о овоме у идућој глави.