Prosvetni glasnik

119

Рајнски провинцијалнп савез иротив ■ здоуиотребе у алкоходном ннћу ноднео је 1901. године нруском министру нросвете модбу, коју је иотиисао и бердинскн немачки савез за народно здравље, да се заведе обавезна настава о адкоходу и онасностима од њега. Д-р ХиршФедд поднео је уз решеље бердинског савеза нротив адкохода 1887. год. модбу пруском министарству нросвете, ,да. ее и у Нруској у свнма гакодама нредаје о адкоходу, да сс ученици обавесте статистичкнм подацима о дејству адкоходног иића, те да им, за време док су ученици, буде звихова дужност, да се у своме властитом интересу најстроже уздржалзај у од адкохода". Са педагошкнх раздога, који нотичу нарочито из идеје о концентрацијн наставе, мџ смо иротивни увођепу нарочитог, обавезног иредмета. Потребне ноуке, да се постнгне нстакнута сврха, дакше се могу дати у вези с остадим наставним нредметима. Ово гдедиште заступа и „Удружење аистинентних учитеља". Па и вдаде, које су до сада издаде дотичне расписе о томе ннтању, не ларећују никакав нови, обавезни наставнн предмет, (Пруска, Баварска, Внртемберг, Вајмар, Анха.дт, Рајс). Еако ће се у народној школи ноуке о опасностима од адкохода донести у везу с другим наставним нредметима, показаће нам наређења ■бердинског шкодског бдбора за бердинске општинске шкоде: ,У вези мннистарског расииса од 31. јануара 1902. годнне прелоручујемо, да се на опасноети од пијанства нарочито обраћа пажња у овнм дисцицдинама: 1.) У веронауци. Овде би се н.пр. код 5. заповеди могдо згодно ломенутп кад се нри објашњењу њеном указује на самоубиство. 2.) У ириродњачкој настави. У овом предмету бнће најногоднија антроподогија у вигаем шкодском течају, где би се деци могде претставити све оне бпасности, гато нронстичу усдед неумерене употребе адкохода.' 3.) У рачунској настави. У колико се пићем адкохолним не разорава само нојединачно благостање него и свеопште. У иримењеним задацима, у вишем течају, ноказати бројевима штете, које наноси иијење, н.пр. ноказатп, кодико се усдед алкоходног пића изгуби у пшеници, кромниру и т. д. и Кодико радене снаге нропадне нрекомерним адкоходним Јшћем". У иродужним школама треба да је средиште наетаве познавање лозива, коме је задатак, да ученике уведе у њихов индивидуадан и социјалан лозив. Говорећи о индивидуадном позиву, упознаћемо их на оенову знања из антроподогије, што су етекди у народној школи, с бодестима слецијалног позива и положаја у коме се ученик налази. Кад ученпке упознајемо са задацнма соцнјалног жнвота, говорнћемо п о