Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

12Г

„Споља]ћња уређења дају се декредитирати; расписима се можеостварити набавка бољих учи.за, иромене у броју и подели наставних часова, промене у наставном пдану и т. д. али не и разне увиђавности и убеђења код учитеља. Најбоља наредба изгубиће ведики део својс вредиости или ћо и са сннм рђаво испасти, ако нема иди скоро не задобије иристанак и сагласиост извршних органа. Данас у Немачкој још нису исиуњени сви они предуслови, да би се могло тражити увођење обавезие наставе о опасностима од алкохола... ->а то иије овде главно, да тражимо звучне наредбе на хартији, већ се .мора, као основа за успешну реФорму, пре свега у самом учитељском сталеку ширити разумевање о алкохолном иитању, мора се произвести преокрет у назорима о вредности алкохола и мора се задобити за сузбијање алкохола што је могућно више учитеља. Алфа и омега овога иитањи јесте задобити учитеље, јер еве завиеи еамо од тога, ткав. тложај они заузмџ ирема овоме иитању". Кад смо иротивни увођењу нарочите наставе о опасностима од, алкохола, те упућујемо на ноучавање, приликом, у вези с осталом наставом, пошто ће се иоуке на тај начин јаче укоренити у ученичко.и кругу мисли , онда смо тиме одмах одбацили и ону установу, која се налази нарочито у Ииглеској и у Америци: изашиљање наставниканутника. У Инглеској држе кратка предавања после школских часова (У 2 —1 час), која нропраћају с хемиским екснериментима и очигледним средствнма у сликама. Тако је удружење ВаиЛз о!' Норе за 11 година (1888.—1899. год.) одржало 34617 нредавања у школама, у којима слушаше 3838500 ученика и 127000 учитеља. Деца, која су слушала предавањ.а шаљу своје извештаје и за њих добијају иаграде. Ако застуиам гледиште, да настава о овоме иредмету у школн; буде у приликама, оида ие треба мислити да тиме тврдим да сваку ирилику ваља унотребити или да хотимице тражимо ирилику, да говоримо против алкохола. Навика отупљује и чини равнодушним. Али нарочито бих желео, да се и веронаука употреби за најзгодније поље рада у борби против алкохола. Исто сам тако противан,. да се у настави матерњег језика унотребе оне несме у борби против. алкохола, које показујемо ученнцима због њихове вештачке вредностн. •Још одлучннје ваља одбацити ону „плакатну педагогику", која се и код нас почсла ширити. Тако је берлинско удружење против злоупотребе у алкохолном пићу дало да се на корицама од књига и на хартији за купљење мастила оштампају 10 нравила против алкохола, која треба као нлакати у школама да висе о зиду! За то, дакле, говоримо у школама сразмерно ређе о алкохолу н његовим последицама, али изаберимо за то згодан тренутак н наша ћереч донети најбољи илод. И III.) Погодно градиво на иогодан начин.