Prosvetni glasnik
716
ИРОСНЕТНИ Г.1АС1ГИК
користи би од тога бидо, јер би кандидат, епремајући нроФССореки исиит, био обвезан да ради стално на одржавању и учвршћивању стручног знања свога, које је задобио универзитетским студијама. Овај испит не би морао бити едиминаторан, ади би кандидати слабијег успеха дошли у другу категорију. Усмени испит Је, на сваки начин, најважнији део нроФесорског испита. До сада је он махом тако извођен, да би се могао равнати усменом испиту какав се на докторатима подаже. Записници о раду испитних комисија, могди би послужити као доказ овом мом тврђењу. — Сем тога, како се радидо без утврђепих програма, то се, с променом чланова комисије мењао и начин испитивања, ирема личном схватању испитивача. Истина, могдо би се приметити, да је председнику комиеије дата власт да руководи испитима и да одржава јединство у раду испитних комисија, али, по моме схватању, председник без програма у руци не може залазити у дубље контролисање, а да му се не пребаци наметање њогових дичних ногледа на извођење исиита. Најзад, ни један члан комисије не би дозволио да му се на исниту мењају иитања, нити би један нредседник могао то увек извршити — сем ако би то био какав универзално стручан човек. Међутим, све ће ово отпасти оног дана, кад се буде извршио нронис чл. 126. закона, у коме је речено: „усмени иснит кандидат полаже према нрограму утврђеном за главне и сиоредне предмете, а пз свију наука изабране групе". Програми би руководили кандидате у спремању испита и чланове комисије у извођењу њиховом. С ногледом на цшб проФесорског исиита, какав смо у почетку овог реФерата истакли, овим програмима ваљало би тражити од кандидата да покажу сигурна знања из њихове стручне групе у обиму средњешколске насгаве, којом нриликом имало би се оворити: на који начин, по каквој методи, у коме обиму кандидати излажу поједине партије једне науке у средњој шкоди; да ли су довољно јасни у својим излагањима; како приређују и изводе експерименте; како врше екскурзије; како се служе картама, атласима, глобусима; како раде на школским задатцима итд. У опште, дакле, програме ваља тако удесити, да се. вршећи усмени исиит по њима, може оценити пуна спрема и умеганост кандидатова за наставника једне средње школе. * Чланом 133. закона предвиђено је, да се проФесорски испит по трећи пут не може полагати. — Боље бн било да нема ове границе,. Док она постоји, сваки ће кандидат по други пут положити испит. * Кроз две године могу се јављати за проФесорске исните кандидати који су свршили наш Универзитет. С тога би ваљало водити рачуна о новом груписању наука на универзитету, и, с иогледом на потребе средњих шкода, извршити нов распоред наука у испитним групама које ностоје ио садашњем закону. * Свакога члана испитне комисије, који је са мном радио за ове три године на проФесорским испитима, замолио сам нарочитим писмом,