Prosvetni glasnik
894
1ГГ0СШШ1И глленик
Американци који много мање робују традицији него ми, унели су врдо много сдободе и самостадности у своЈе школе. Ученини примају наставничке заповести тек пошто су их претходно разумели. Ауторитет се заснива на оданости. Зато њихови ученици изгдедају много смедији и бистрији него по нашим шкодама.- Узајамно поштовање учитеља и ученика донриноси то да су казне врло ретке. Не можемо истина тврдити да је у америчким шкодама баш све. савршено, ади ипак има код њих много ствари које бисмо са великом коришћу могли усвојити. Онима који нам примећују да хоћемо да уносимо анархију у школу одговарамо тиме, што је искуство доказадо, да је извесна мера слободе међу ученицима Јигјбоље јемство за добру д^сцигглину. * Пошто смо навикди децу на самосталност, треба их унутити да расуђују својом главом. Овим се не мисли да од наших ученика стварамо неке систематске носматраче, нити да их учимо да презиру све што је прошло и што није непосредно из њихове главе изишло. Све данашње установе носе у себи клицу нрошлости. Ово не треба заборављати. А што ми видимо даље него наши оцеви то је стога што са њихових леђа посматрамо свет (Фонтенел). Порицати ансолутно целу нрошлост значило би учити децу незахвалности и ненраведности. То би значило навикнути их да мисле како нови свет почиње управо с њима, или другим речима, подстицати у њима гордост и суЈету. Овде као и свуда треба умети наћи средину, а то ће бити ако одвикнемо децу од слепог обожавања традиција и покажемо им у прошлости оно што је доиста вредно да се поштује. Правилно умно образовање највише ће допринети да деца и сама увиде шта треба усвајати а шта треба одбацивати. Стога је неопходно потребно развијати код ученика оштро, дубоко опажање и вежбати његове критичке способности. Побудити у њему жељу да сам испита оно што му се намеће, да не прима док претходно не разуме, то значи одвикнути га од умне пасивности, рутине и лености. Ако смо у томе успели, престаје свака бојазан да ћс нам ученици као зрели људи ностати робови заблуда и празноверица, * Сваки нредмет који се у школи предаје може нам нослужити као средство за остварење напред споменутих идеја. Историја, земљопис, моралне поуке, нриродне науке и Француеки језик — све су то предмети всома ногодни за правилно образовање дечјег ума и карактера. Ми ћемо се овде ограничити само на то да покажемо какав утицај могу имати природне науке у том погледу.