Prosvetni glasnik
244
ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
из њега тако, да ће се често доћи у ненридику, како да се задовоље те две стране сваке језиковнс наставе. Отуд неизбежно издази, за ово, као и за ниже ступњеве треба узети друго наставно средство. Ниједно друго, чини се, не одговара тако циљу као чиганка, која — у идејалној савршености — може постати тако добра алатка у наставниковим и учениковим рукама, која може послужити ученицима на целом путу кроз школу као вођа, водећи га све на веће виспне и пружајући му поглед унаоколо, у даљину и у дубину, који све то више расте. Разноликост и изобиље у доброј читанци од неизмерног су значаја, како с обзиром на еадржај, тако и с обзиром на Форму. То двоје једино може зајемчити потпун успех настави. Лектира нисаца увек може донеги само ограничено и усто иједнострано поље за носматрање тако, да можда није увек или шта више и никад није могуће, да се и само додирнЈ све разнолике стране богатог културног света у току године, кад со чита иисац. Напротив читанка баш својим појединим, разноликим и већином потпуно завршеним сликама, описима и причама нонајлепше је у стању, свуда, где се код лектире писаца осећају празнине и слабе стране, номоћи, како би се учинила слика, коју хоћемо да иружимо, што је могуће потпуиа и хармониски заокругљеиа. И усто згодни су читаначки чланци сви редом и за посао, коме је циљ, да се добије с једне сгране разнолико јсзиковно градисо, које ће бити и из разноликог живота, а с друге стране опет материјал, на коме ће се подићи граматичка зграда. Трећа битна црта, коју читанка ваља безусловно неизбежно показивати почетничка је настава. И на најнижем ступњу, шта више и у почетничкој настави већ после сразмерно неколико часова, потребујемо лектиру. Ова, разуме се но себи, мора бити најпростије врсте и ваља да буде баш нарочито изабрана с избором на то, да би одговорила циљу. Ово се пак једино може наћи у читанци. Само се она може удесити методски и поступно, да буде згодна и за најпростију употребу и да пружи у нотпуно простој Форми само како се може замислити најлакше градиво. Сазнање овог Факта тако рећи постало је и порасло с реФормом. Оно је изазвало разне покушаје, да се састави штогод се може санршенија читанка. Није ми овде намера, да прокритикујем дела, која овамо иду, будући по мом мишљењу не постоји ниједна апсосолутно угледна са сваке стране. Таква се може очекивати тек онда, кад се скупе богатија искуства с новом методом у појединостима, која би потом морала бити од одлучног утицаја при новом састављању читанака. При стању ствари у овом тренутку логу се сматрати као најбоље читанке оне од Кићп-а, Ковзтаппп-а и бсћтнИ-а, Оћ1ег1>а и ВЈегћаит-а. Сваки од ових људи умео је својој књизи дати нарочите добре стране, ради којих се препоручују за употребу у школи. Оне