Prosvetni glasnik
ШКОДСКИ ЛЕТ01ШС
317
Још нешто има о чем треба размислити: Народ с љубављу тражио школу, са велнким жртвама је подигао, а после јој не даје ни насушне потребе! Је ди се ту код људи обрнуло наопачке расположеље и љубав према школи? Та то је њино, то је кућа деце њине. — Где год је такав случај, ту се, мора бити, нешто по средини испречило. А то нешто није промењена љубав народа према школи, него су се председник, кмет, учитељ завадили, српским инатом заинатили и „због комшије Николе и на Св. Николу мрзе." Отуда полази ово зло. У времену када се у Србији, тако рећи, све позавађало и заинатило, није ни ово чудновато, али зло јесте. И лечити га можемо само тако, ако му прво у очи погледамо и право име рекнемо, па га оида сузбијемо сви. 12. Учитељи и учитељице. Сви шк. надзорници у свима овим извештајима говоре о спреми и интензивности рада учитеља у школи и ван ње. А о том налазимо у извештајима мишљења разна. Н. пр. Једни веле: Сриски су учитељи потпуно дорасли за позив свој, спреме и све друго већ имају, само им треба дати могућности за већи и бољи рад. Учитељи постижу стваран успех. По оценама се види, да су учитељи вршили сво.ј посао на иотпуно задовољство. Сви учитељи раде у духу педагошких принципа; куд и камо се одмакло од онога како је у осн. школи било пре 15—20 год.; сад је успех Фактички, механизма нема, саморадња се свуда изводи. Код већине учитеља опажа се тежња за усавршавањем, чак томе теже и старији учитељи, који су нређе радили на другој основи. Учитељи се усавршавају, да их време не ирегази. Учитељима не оскудева општа ни стручна спрема. Целокупан унуграшњи живот нагае осн. школе одговара захтевима педагошке науке и потребама нашега народа. И т. д. Други надзорзници кажу: Учитељи се не труде да се усавршавају, мало читају, ретко имају зборове и већа, где би претресали шк. питања, .јер већа и зборова после сталног надзора готово и нема Учитељску снрему треба појачати нарочитим курсевима. Мдађи учитељи су без довољно практичке, а старији без довољно теориске спреме. Учитељи раде и сад као пре више година, с том само разликом, што сад удажу мање труда него пређе. Многи старији учитељи раде више шаблонски, учитељицејош више, а највише удате учитељице. Никаква наставна средства учитељи не спремају, већином то и не умеју, зато бих их требало на нарочитим курсевима у овом упутити. Има наставника, који су се запустили иа ништа не прате и не читају. Старији учитељи су богатији искуством, али код њих опада енергија. И т. д. Код оваких, скоро супротних, мишљења, где је истина? — Она је у средини, али ипак ближа другим него првим мишљењима.