Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ДЕТОПИС
319
Учитељи би мог.'1и бити криви вигае него други само зато, што нису изузетак у овој држави. 13. Школски одбори. Окружни и месни школски одбори нису били свуда једнаки; а по ономе, што је напред изнето о старању за школу, види се да је бидо више лоших него добрих. Докле је један окружни гаколски одбор принуђавао месне одборе да у буџете уносе суме на извесне потребе, (на пр. крагујевачки одбор за књижнице) дотде је други брисао и оно што је који месни одбор унео, а што је, можда, учитељ с муком успео био. И докле су једни месни одбори набављади све што шкоди треба, дотде други ни креду нису могди купити. Зато мадо надзорника има који у извештајима кажу: шкодски одбори су се добро старади за шкоду, или: добро су вршиди своје дужности. А остади надзорници н. пр. веде: Школски одбори су држава у држави; не врше што се заповеди, не набављају што се нареди. Л.епу нову зграду одбор је запустио тодико, да кроз опада врата и стока може улазити у шкоду. К,ад окружног шкодског одбора све је сведено само на администрацију, па и то иде врло споро и т. д. Но у опште су жадбе на месне шкодске одборе много веће него на окружне. И често највеће заузимање окружног одбора нропадне што месни одбор неће да посдуша, а подициска га вдаст неће да нагони. Зато неколико надзорника предлажу чак да се ови одбори укину: окружни због тога што је као непотребан посредник између министра и шкода, а месни што је више од сметње него од помоћи шкоди. Но о укидању школског одбора не може бити ни говора, нарочито у овом добу и народу демократском. Идеја о овим одборима добра је, јер народу треба да.ти учегаће и инцијативе у старању за шкоду његову; али, дајући му то право, не треба му дозводити да изиграва дужности, које су у вези с оним правом. У осталом већине надзорника се сдажу у том, да ће шкодски одбори бити оваки каки су, докде год не буде сталног надзора. 14. Школски надзор. Садањем шкодском надзору главни је задатак, да обиђе шкоде на крају године, да види успех и да забедежи оцену. Еодико оцене вреде и кодко оне тачно казују стање рада и успоха, видеди смо већ; а кодико шкоди и учитељу може корисгити неко, који само један пут у години и само неколико сахати проведи у том месту, а ни ире тога, нити иосле тога нема никакве везе ни утицаја — о том би се могло више с иронијом него озбиљно говорити.