Prosvetni glasnik
666
ПРОСВЕТНИ Г.1АСНИК
школа за среске школске надзорнике, и то они, који имају извесне квалиФикације (свршена учитељска школа, одређен минимални број година службе итд.) и који би се постављади министарским претнисом, дакле без права на систематску плату квалиФикованих таквих надзорника, али са свима осталим њиховим правима и дужностима и то тако, да се њихова местл стално попуњавају квалиФикованим, како их буде ма у ком броју на расположењу код највише школскс власти. Ваља нарочито истаћи, да би ова (као и горња) система била боља од досадашње само и једино онда, ако би се највиша школска власт иобринула за образовање среских школских надзорника на неки начин, као што ће бити говора о томе под 7, како би се привремени вршиоди дужности среских школских надзорника штопре заменили људма, са онаквим квалиФикацијама, какве се овде траже од тих надзорника, а разлози, који правдају ту привремену школско-надзорничку систему са учитељима народних школа, ови су: а) што би се на тај начин одмах уклонила не мало осетна и више безусловно неодложна потреба стагног надзора над народним школама; б) штО би та система стајала државу сразмерно незнатних средстава, јер на места узетих учитеља народних школа са н. п. десет година службе дошли би учитељи-почетници с платом од 800 динара; в) што овај, иако не потпуно стручни надзор, уколико се тиче среских школских надзорника, ипак засад представља најподеснији облик, подеснији од оног са слањем министарских изасланика или оног с проФесорима средње школе с уопште академским образовањем и положеним проФесорским испитом; г) што је ова система с учитељима јеФтинија од оне, при којој би се узели за среске школске надзорнике проФесори средњих школа с академским образовањем и проФесорским испитом које било струке макар им се број и смањио према овде предложеној организацији; д) што је ова система. с учитељима изводљива, док је она са проФесорима с уопште академским образовањем и проФесорским испитом неногућа услед недостатка и таквих кандидата; ђ) што бп се при ово.ј системи са учитељима добило доста времена, да се на овде малодаље предложени начин образују стручни школски надзорници; е) што би уз обласне школске надзорнике, који по овде изложеној организацији школског надзора безусловно морају имати педагошкофилософско академско образовање и положени проФесорски испит из те струке итд. било ипак какотако могуће обезбедити одмах спочетка стручност тога надзора; ж) што се овако може без одлагања постићи разгранат школски надзор, који је очевидно бољи од неразгранатог.