Prosvetni glasnik
НЛУКА И НАСТАВА
783
дима евога разреда о вођењу ученика у екскурсије, а но потреби води их и сам, но свакад са одобрењем и знањем директоровим. (Чд. 21.) По завршетку сваког тромесечја разредни старешина подпоси писмени извештај директору у коме казује: 7. Је ли бидо каквих екскурсија ученичких; (чл. 24.). — На завршетку године подноси разредни старешина директору ове иодатке: 3. Јесу ли ученицн ишли у екскурсије, кад, у какве и с којим наставницима (најкраћи опис рада у екскурсијпма)(Чдан 25. Правила о разредпим старешинама средњих школа).* Значај екскурсија не схвата се довољно ни у школи ни у родитељској кући. За то се ваљада у -нашим средњим школама још на прсте броје наставници који потпуно схватају важност екскурсија, и који дају екскурсијама ону наставну и васпитну вредност коју оне доиста и имају кад се њима мудро рукује и вешто управља. Дужноет наставника је да питање о екскурсијама толико расветле како би значај и корист од екскурсија увидели и они који о њима најмање зна.ју те да се екскурсије у школипом животу сматрају као прека потреба пшолског рада и очигледне наставе. Екскурсије се морају најзад схватити као наставно средство и оне се морају толико одомаћити да задобију себи нраво и одређено место у школи и у школском раду. Што се ученици средњих школа не изводе у екскурсије или што се бар довољно не изводе, рекао бих да постоје- два узрока у самој школи. Нрви је несмелост или неодлучност и немар самих наставника а други је узрок уирава школска п велики број ђака у појединим разредима са којим је бројем тешко управљати на путу. Изгледа као да поједини наставници немају довољно воље ни слободе у ссби те да изводе своје ученике у екскурсије. — Да би наставници средњих школа могли приређивати екскурсије, поред њихове добре воље за тај мучан и теготан посао, они треба да имају и потребног знања па и вештине у руковању ученичком екскурсијом. Велика Школа или Университет треба да развије вољу у евојих ученика за екскурсирање и научна нутовања. да их у тој врсти посла поучи и да им да потребна упуства за то. Јер, Университету, управо његовом философском Факултету је задатак на првом месту тај, да спрема наставнике за средње и ннже стручне школе, те за то он и треба да пробуди вољу у својих ученика за нрактичан рад па и за екскурсије а не само да их кљука сумњивим „идејама", политпчким клубовима, непотпуним белешкама,
* »Правила о разредним старешинама средњих школа* и »Правнла о владању ученика у средњим школама« израдилп су дроФесори у другој београдској гимназији за своју школу, па је иосле та правпла Министар Просвете иримио и одобрио за све средње школе у Србији.