Prosvetni glasnik

866

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

себе већ и на први погдед приказивати и, што је такође важно, захтевати што ман>е претходног дотеривања од стране самог наставника. 18 У овом погдеду данас већ постоје и цењена уиуства од признатих радника с врло значајним упутима не само о употреби појединих апарата и других средстава за наставу из Физике и хемије већ и о избору и ближем изгледу њихову, 19 а сваки већи каталог физичких и хемијских апарата, прибора и осталих средстава даје такође довољно могућности за изрор онога, што горњемциљу одговара. Вреди помена још на овом месту да се избор и употреба тих средстава имају управљати према томе: да ли се има у виду неки ужи, ограниченији циљ, неко тако да речемо уже, ограниченије методичко начело, или се има у впду извесна самосталност самог наставника, већи обим и ступањ саме наставе и т. д. Што се Физике тиче, за оно прво познате су н. пр. многобројне, нарочито пробране, ма да махом мале, елементарне збирке било за сву Физику уоппгге, било само за поједине делове њене. 'Гаква је н. пр. збирка апарата проФесо ; :а Бопа, за народне или продужне школе, његова збирка за девојачке, пољонривредне и др. школе, ксо и за гимназије, грађанске школе и т. д. збирка проФесора Келера (Коћ1ег), збирка нроФ. Нетоличке, збирка Гертнерова (вагкпег) за механику, па онда универзални аиарат К. 2ер?-а за галванизам, збирка Ра1ск-ова, збирка д-р. Каићпапп а за радиоактивитет, нарочите збирке према каталозима Пихлерове удовице, Ни$егзћо1'а, Мах Каћ1ег-а, КгеШ-а, или према упутима ДУетћоМ-а, Епска и т. д. и т. д. За оно друго, избор средстава по личном нахођењу самог наставника и састављање апарата за виши ступањ наставе, има материјала у довољној количини у сваком већем каталогу физичких апарата. Исто јо и с хемијом где такође постоје за скромне циљеве (основне школе и т. д.) мале збирке проФ. Ворр-а, Кбћ1ег-а и других, а где се за већу самосталност ио себи препоручу.ју каталози појединих већих Фабрика или нарочитих стоваришта.

18 В. о том у Розке, ХеИзсћпЛ 1'. (1. рћувЈкаНзећ-сћепшсћеп 1Јп(;егг. VIII. 62. чланак: ВсТиеаЊе; 2иг Се/ггпг/Пв!(таде и т. д. 19 Познатија уиуства за експерименте јесу: Рггск, РћуаЈкаНзсће Тесћшк Вгаипзсћтлг. 1895. ГпеЛг 0. Р. МпПег, Тесћп. Ј. рћузјск. 1Јп1егг. 1906.; ЖегпкоШ, Рћуз1ска1. Бетопв1га (лоиег1, 1,вца. 1905. Воћп Н. Рћуз^скаИзсће Аррага1е. Уегзисће. 8скге1>ег и. Вртдтапп, Ехрег1теп1;1егепс1е Рћуз1к, 1)г. МаНгп Кггед, 1)ег ргак41зсће Ехрег. РћуаЈкег; Ц г етћоМ, Уогзсћи1е с1. Ехрептеп1а1 Рћуик, 1897. и т. д. Од извесне важности су и већи уџбеници: МпПег-РотШи, Тећгћ. (I. РћузЈк е(;и 1905. КисИ А. \*ог1е .5Ш1ј*. пћ. Ехрег1теп1а1рћуа. 1905. У1о11е Ј. ТгаНе с1е Рћузј^ие, Коћ1гаизсћ, ЕеН1'а<1. с1. ргак 4. Рћузјк, и т. д. За хемију иосхоје такође миога упуства, као: АгепМ, Тесћп1к с1. ЕхрегшепШсћепне, Неитапп-КпШтд, Аи1еН. г. Ехрег1теп(".1еге11, 1904. Ћиђагзсћ, х есћтк (1. сћет. ТЈп1ег Ее1рг. 1889. Ре(ег8, 8а1отоп п. Меуег, Сћет1зсће Ехрептеп1е. На11е 1906. као и мпоги уџбениди с нарочитим уиуствима за ексиерименте : 1га Мотвеп, Апог^. Сћепие, Тићт§ 1907. ЈоЈу, Сћ1т1е а Гизаде с!е 1'епз. зесопс!. то<1. Раг18. И Т. д.