Prosvetni glasnik

875

реалне гимназије, дакле заводи, у којима реадна настава не сме ни ио чему заостајати иза литерарне иди уопште хуманистичке. Судећи но броју иввентарских нумера, могло би се зар и мислити да је понеки од ових кабинета дотиран у довољној и потребној мери за циљ, ради кога је. Па онда, ни издади, чињени за набавку односних апарата, нису далеко испод оне суме, која се уопште може сматрати као потребна. Али је све то у самој ствари много горе него што на први поглед изгледа. Имали смо прилике да и лично видимо извесне збирке. И сазнање, стечено на самом месту, још више нас утврђује у уверењу да је корист од оваквих збирака и оваквих наставних средстава, какве ми данас имамо, врло незнатна. Пре свега, ни једна наиса средња школа нема ни данас локале за ову наставу, удешене ирема начелима, која смо раније истакли и која се аисолутно морају задовољити у једној рационално уређеној школи. На нашу анкету одговориле су, као што се из горњег прегледа види, старешине два завода да имају уз поједан кабинет нарочиту учионицу за ове науке, а директор једне нове школе (у Ваљеву) известио нас је да постоји нарочита учионица, заједничка за нредавање и Физике и хемије. Остали су заводи одговорили да таквих локала немају. Међутим ни у овим заводима, где нам је јављено као да постоји овака учионица, није она оно, што треба да је. У крагујевачкој гимназији покушало се да се помогне на тај начин, што је смештен један разред, у коме се предаје Физика, до једне кабинетске собе, која има негшсредну везу с разредом (врата на сродини), па се то сматра као нарочита учионица; за хемију пак не постоји ни тако што. Као овде за Физику, тако је у београдској реалци захемију; за Физику иак ова реалка нема ни тога. У неким гимназијама (Ваљево; III. б. гимназија) посгоји засебна и то заједничка соба за учионицу, али су собе, које служе за кабинете и стоје до ње, мале и у многоме неспретне: нема могућности за удесну инсталацију дигесторије, за спровод воде, за инсталацију нарочите табле, и т. д. УII београдској гимназији постоји до хем. кабинета нарочита учионица, али не само што је неудесна за извесне иасталације, већ мора да служи и као сала за цртање' 5 )! Према свему овоме може се мислити колико је по нашим средњим школама збринуто за ова средства и с каквом се елеганцијом и с каквим полетом по њима иредају ове за огште образовање тако значајне и по себи толико интересне науке!... Није боље ни са самим училима за ову наставу. И ако број инвентарских нумера често далеко превазилази број означен у списку од стране Министарства Просвете, као што је то случај за Физику, ипак су многи апарати у овим кабинетима, као што то знамо из личног сазнања, или неупотребљиви или несавремени или ма како друкчије не35 ) У 1908/9. школској години ова је соба служила као учионида I разреда! 58*