Prosvetni glasnik

877

стода за експериментовање и некодике друге приборе, који чине да је то налик на оно. што је већ раније помињато као углед за кабинете и учионице ове врсте. Иначе, као што наша анкета показује, на ве^инп других места нема ни таког чега, нити је стање бар из далека онако, како би требало да је... . IV. За потпун приказ средстава, којима располаже ова настава у нас, као и за одену прилика уопште, у којима се она налази, од значаја су још неколике чињенице. За наставна средства тесно су везани уџбеници, који се за ове науке употребљавају, па онда и спрема самог наставног персонала, који ове предмете обрађује, као и уопште методика, која се примењује у самој настави. Питање о наставном поступку за ове науке, о детаљнијој употреби одређеног материјала, још непрестано је предмет живих дискусија међу педагозима напреднијих народа, и методичари хеми.је: АгешИ. "УУИћгаш!, Висће1. Биђагнсћ. Вгиипег и т. д. као и методичари Физике: ЕлевзИпд, Вбгаег, Воо1е, КоПђасћ, КоЉе, Робке, битрЈ, па и Л^етћоМ, Гпск и т. д. нружили су нам драгоцен материјал, који, чини нам се, није у нас пи близу нашао ону пажњу, коју заслужује. Борба између „методичара" и „систематичара" у писању уџбеника, која још ни данас није деФинитивно завршена у Средњој Европи, као и општи нанредак методскодидактичких знања, имали су ту неоспорну заслугу, што су учииили да се данас и у настави из ових наука води строгог рачуна не само о Фактима и знању, које ученипи имају да науче, већ и о начину, на ко.ји ће се то постићи, о ноступности и олакшици, коју мора имати и ова настава. Пишући о хемијској настави у германским средњим школама и циљајући батн на значај уџбеника у овој настави, један се угледан нисац овако вајка на извесне заостатке неметодичког обрађивања хемије 37 ): „Изгледа да по нашим гимназијама још цветају и владају уџбеници, који почињу једним општим уводом о осиовним хем. појмовима, као што су: елеменат, спој, атом, молекил, аФинитет, валевца и т. д. затим иојмовима о непроменљивим и умноженим тежинским односима, Авогадровој хинотези и т. д.. па онда излажу металоиде, метале и њихове спојеве. II ме иодлежи нжаквој сумњи да се и сама настава креЛе у многоме још тим колосеком ." То је тако названи „систематски" ток наставе, ток, којим се обрађу.је ова наука на у учиониду. За шкодљиве гасове и евентуални рад удешена је у кабинетској соби и мала стаклена капела, која служи и за чување испарљивих киселина, халогена итд. Удесном инсталацијом водоводних цевп може се стварати и вакум као што онет једна нарочита ваздушна труба служи за дување итд. Целокупна инсталација овог кабиаета и апарата у њему стала је нешто преко 1500 динара. 3 ') Вегп Епеус1ор. НапсЉисћ (Ј. РаЛа^о&Јк: СКетге ап ћбћегеп 8сћи1еп, 846.