Prosvetni glasnik

888

ПРОСВЕТНИ Г.1АСН1П1

у нногом чему поучити и опет вратити кући на време и за видела. За кратке и полудневне екскурсије родитељи не подносе никакав засебан трошак. Јер, сваки ученик може од куће понети за једо, за ужину, оно што би и код куће јео; може понети парче хлеба, мало сира или сланине, или које обарено јаје, и то му је доста пошто се за вечеру враћа кући. Повратак кући мора бити у друштву са наставником и за видела те да родитељи не брину о томе где су им деца и зашто их нема кад је већ мрак. Ове екскурсије могу се завршити, ако време и месго допушта, и каквом дечјом игром а још боље игром и песмом. Кад ученици у полудневним екскурсијама пропутују околину свога места уздуж и нопреко, кад је свестрано промотре и унознају онда ће им путовањс на даљ бити знатно олакшано као и познавање онога што на томе даљем путу у екскурсији виде и сусретну. Кад околину добро познају онда ће им она доцније увек корисно нослужити као основа за поређење. С тога екскурсије треба да буду и морају бити обавезне и за насгавнике и за све ученике. А кад су обавезне онда оне треба да добију и своје одређено место у самоме расиореду предмета на дане и часове те да извођење ученика у екскурсије не зависи од управникове наклоности или не наклоности тој врсти поучне и очигледне настапе. При прављењу распореда нредмета на дане и часове најзгодније је оставити среду и суботу после подне без часова, те да се тпх дана после подне ученици изводе у екскурсије по околини града кад год време допушта. Ти су дани најзгоднији за то, што екскурсије приређиване тих дана не би биле на уштрб осталим предметима нити би сметале ученицима да се спреме из нојединих предмета за сутра дан. — У четвртак ученици имају часове само пре подне а пос ;е подне одређенојеза одмор (члан 14. закона о средњим школама). И недеља је дан одмора. Пошто се одморе од екскурсије која је извршена у суботу после подне, ученицима остаје доста времена да се могу спремити из свих нредмета ко.је имају сутра дан, у понедеоник. — У другој београдској гимназији тако је практиковано кроз неколико година и показало се на самоме послу да су ти дани: среда и субота после подне, доиста понајзгоднији за екскуреије ученичке. Да не би ученици, због сазнања да ће после подне ићи у екскур • сију, били на часовима пре подне узрујани и расејани најбоље је саопштити им то последњег часа пре подне и одредити им место састанка и време поласка у екскурсију. Кад год се полази у екскурсију са ученицима онда требаимора се преходно знати сврха њена, нарочито треба знати где се може и шта видети, наћи и ученицима показати, како би они од те екскурсије имали ноуздане користи. За то наставник треба и мора добро познавати околину места у коју изводи своје ученике те да још уна-