Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕТОТХИС
Зб
У свесци за априд и мај „Иросветног Гдасника" за 1908. год. штампан је кратак нреглед извештаја шкодских надзорника за 1906—7. шк. годину. Слично томе овде ће се изнети преглед таквих извештаја за 1907—8. шк. годину. Но овде ће се све то изнети мало опширније и подробније; а уз то, где год буде требало, бациће се општи и критички поглед на све, и допунити погледом и са друге стране, како би читаоци у овоме, не само имали пред собом тачно стање наших народних школа и уочили добре стране и недостатке њене, него још увидели нут, којим треба поћи, па да се поправи што не ваља. и донуни чиме треба. За 1907—8. школску годину има преко стотине извештаја школских надзорника, проФесора и учитеља. Сви су ови надзорници људи, који се стално баве школским послом, али на овом и оваком проучавању народних школа не проведу ни пуи месец дана у години. Пре и после тога они нису имали никакве везе са школама тога краја. Сад су дошли само ради испита; а испит је но закону нека свечаност. по пракси нешто што се нарочнго снреми, удеси, углади за тај дан Сем тога, међу стотином шк. надзорника многи имају врло различне ногледе на школу и они су често исте ствари различно схватили и министру неједнако преставили. — А из свих тих и таквих разноврсних погодаба и схватања овде треба извести једну целину, која ће казивати истину, или бити најближа истини. Но, поредтога, ове године је учињенојош нешто ради потпунијег сазнања стања наших народних школа: Школским надзорницима је преиоручено, да по свргпеним испитима држе конФеренције с учитељима, да том приликом претресу важнија школска питања, и мишљења тих конФеренција да пошаљу министарству нросвете. Већина шк. надзорника су држали те конФеренције и о њима извештаје поднели, те тако сад министарство просвете, норед мишљења шк. надзорника, има и мишљења већине учитеља о најважнијим школским питањима у Србији. Ослањајући се на извештаје школских надзорника и мишљења учитељских конФеренција, овде ће се изнети стање народних школа овим редом: I Спољашња страна. 1. Организација народних школа. 2. Школске зграде н намештаји. 3. Школска дворишта и баште. 4. Школски одбори, издржавање и похођење школа. 5. Школски надзор. 6. Администрација. II Унутраш&а отрана. 1. Наставни план и програм. 2. Настава.