Prosvetni glasnik

68

ЛРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

спреиан надзорник) вели: „Школа в. в., која има буџет 3—4000 дин. годшпње, изгледа гора од какве друмске механе. Нема ни честите столиде, ни ормана, ни књижнице, ни подесног суда за воду, ни мапа нити каквог др. намештаја и наставних срестава; а школа постоји 40—50 година и у њој је управитељ човек који Је већ 20 година у овом месту!! — И он је ове године одређен да прегледа туђ рад и друге школе!" На ово треба додати: да је тај човек за 20 година успео у истом месту да еебе обогати: а није успео да подигне нову школу, или бар да стару доведе у ред и опет га је „стечени глас" истакао за надзорника другима. Као што се по садржини види, ова последња два примера се односе на учитеље надзорнике; а зна се, да и међу проФесорима има таквих, који су за собом оставили еличан „угледан" рад пре него што су ношли да оцењују рад других. Има још једна ствар о којој треба овде проговорити: Ове године по минпстрову упз г тству надзорници су требали после свих испита да држе конФеренције с учитељима и ту да претресу важнија гаколска питања. Од 108 надзорника 75 су држали конФеренције и о њима иоднели извештаје. 0 тим конФеренцијама биће говора на другом месту, а овде истичемо др. нешто, што пада у очи: Од ових 75 само су • њих 11 на конФеренцијама изнелп учитељима своја опажања по испитима. А ово је требао сваки да учини. И ако се после сваког испита појединцима чине напомене, опет ни један надзорник није требао пропустити овако згодну прилику, да баци општи поглед на све, да истакне шта је запазио као добро, а шта као недовољно или погрешно у прегледаним школама. 0 том би после и учитељи изнели своје мишљење, на би се из свега тог утврдило шта и како треба друге године боље радити. 1 Место тога већина шк. надзорника почињали су конФеренције тиме: Хајде кажите како о чему мислите! Неки су још уже узели рад ових конФеренција: једни су тражили само да учитељи кажу шта мисле о изменама у закону или програму, други су се задржали само на том шта треба учинити иа да се школама уредно даје прирез и да се родитељи нриморају да децу уредно шаљу у школу. Тако схваћене и тако држане учитељске конФеренције много су више стале државну касу и учитељску кесу, него што су користи донеле. Д. Ј. II. (Наставиће се)

1 Ништа не би бидо страшно, ако би том придиком уимељи ставиди коју дримедбу и на рад надзорников. Он бп вима казао искрено, отворено и прнјатељски шта је запазио као добро иди лоше у раду њихову, а тако и они њему.