Prosvetni glasnik
576
11Р0СВЕТНИ ГЛДОНИК
што треба да знају и да се еамо радом и успехом стиче право на награду. Зато и мени, колико је на једној страни пријатно костатовати да Је било наставника који су у овој школској години радили и савесно се одужили дужности, толико ми је на другој непријатно што морам констатовати: да је било наставника који нису тако радили, па даје било и таквих, који у главу својих ученица нису могли усадити науку и појмове о марљивости и реду, јер се нису старали за то, али да су зато умели од ученица правити саучеснике у несавесном вршењу своје дужности наставничке, те тим изгубити и оно мало наставничког ауторитета, и знали су их учити вештини како се неуљудним покретима језика и руку одаје „поштовање" старијему, па се и јавно хвалити том својом вештином! У интересу правог умног и моралног образовања ученица овакок раду наставника треба енергично стати на пут и упутити их на рад у духу позитивних закона школских. V Испити 1. Виши течајни испит (испит зре«лости). Као члану комисије за нреглед и оцену пробних писмених задатака из Српског језика за испит зрелости, рађених пре неколико месеца у свима гимназијама у Србији, пао ми је у очи, као и осталим члановима, релативно врло добар рад ученица Ж. Гпмназије, те је зато и истакнут и нохваљен. И нешто због тога а више што сам дознао да овогодишње коло приправница за испит зрелости представља одбир — јер кад се за V разр. Ж. Гимназије пријавило 140 ученица, одабрано је најбољих 40 — и да су приправнице кроз све више разреде Гимназије имале исте наставнике, очекивао сам најпотпунији успех. Али ток испита, поЈедине појаве на њему и оне многе појединости о раду наставника преко године, које сам изложио горе, показали су да су очекивања била претерана. Испит зрелости почео је 29 маја а завршен је 8 јуна: 29 маја био је писмени испит из Српског језика, 30 маја из Латинскога језика, 1 јуна из Немачког и Француског језика, и 2 јуна из Математике, а усмени испити из свих предметних група били су пре и после подне од 5—8 јуна. И писмене и усмене испите полагале су заједно приправнице из оба одсека, из гимназијског и реалног. На испиту је било 28 редовних приправница и 2 које су дотле испите полагале приватно. Успех њихов саопштен је у штампаном овогодишњем извештају о В. Ж. Школи и Ж. Гимназији, а ја ћу овде саопштити што сам забележио пажљиво прегледајући прииравничке писмене задатке и пратећи ток усмених испита. Излагање ће бити према појединим предметним групама и тачно према забелешкама чињеним на самим испитима, Према томе изнећу утиске, какве сам онда добио, и поједине карактеристичне појаве, какве су ми се учиниле у тренуцима, кад су се јављале, међутим објашњења нејаснима наћи ће се у великој мери у подацима изнесеним горе у прва четири одељка.