Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

1031

врше као надзорници и ако им се тим путем илл путем каквог детаднијег упуства објаснн гнта и како имају да раде као шк. надзорници. У крајњем сдучају ако се не би никако могли посдати бар 10, треба макар нослати на страну само ону тројицу који Ке бити земаљски шк. надзорници, па доцније слати и друге. Ми нарочито подвлачимо ове речи: „тројицу који ће бити зем. шк. надзорници" зато, што оно скорашње пројектовано шиљање тројице наших педагога на страну, није имало циљ овај и овакав, како га ми предлажемо. Јер, они су требали да предложе закон п уредбе о надзору, па дурги то да изводе. Стални надзор би, дакле, проучили једни, а изводили други, који га иису проучили, иити се за то спремили. А то је оно што не ваља и што може ствар искривити, па и изиграти. Најбоље уредбе и закони не вреде, ако нема људи који Ле их разумети, умети и хтети да изведу. II кад би она тројица најлепше уредбе написали, па после оставили да то изводе надзорници неспремни, шта смо онда добили? — На харти.ји лепо, на делу ружно. Зато ми мислимо да на страну треба послати оне, који ће посде бити шк. надзорници. Никако друге, Јер друкче се и проучава и пише пројекат, кад се зна да то сам мора у дело привести; а друкче кад један пише, што ће неко други изводити. Без шиљања изасланика на страну, дакле, ми не можемо добити добро уређен, нити добро изведен сталан гак. надзор, јер нећемо имати спремне људе да уредбе напишу, нити надзорнике, да то изведу. А, ако немаднемо спремне надзорнике, не вреди нам сталан надзор ни ерески, ни окружни, ни обласни. Спрема се пак може добити само на овај начин који смо овде изложили, а никаквим испитима и курсевима, на којима би иредавали и исаитивали ови, који и еами не знају многе ствари, које треба да знају стални шк. надзорници. Да би се видело како има много којечега што на страни треба проучити те да би се и код нас садање поправило и ново уводило, ми ћемо побројати овде оно, што је нама познато (а сем овога, разуме се, да ће имати и чега другог). 1. Дечја забавишта, приправни разреди, основне школе, више народне школе или грађанске и девојачке школе, продужене школе ееоско пољопривредног и варошке занатлијског, индустријског и трговинског правца. 2. Ђачка склоништа, ђачке трпезе, санаторије и Феријалне колоније. 3. Школе и заводи за ненормалну децу (слабоумну и напуштану). 4. Школске зграде, разне врсте шк. намештаја, школска дворишта и школске баште. 5. Разноврсна насЈавна средства, која се купују и која учитељи сами нрибирају или израђују, школски кабинети, музеји н изложбе школске.