Prosvetni glasnik
НАУЕА И НАСТАВА
1033
народи урадили и дотеривањем свога, ирема ономе што су други усавршиди иди ново измислили. Јапан се на тај начин преобразио и Европу достигао. Кад се Јапан спремао за свој преображај, онда .је маркиз Ито са стотином одабраних Јапанаца дошао у Европу, разишли се на све стране, проучили европску културу, па су се онда вратили и почели радити на нреображај свога народа. И за четврт века, они су Јапан преобразили тако, да је Европу достигао и зачудио цео свет - Треба ли очитијег примера, шта и ми треба да радимо за све гране, па и за реФорму наших школа? Остаје још да видимо како да се ношљу ови изасланици, ови кандидати за сталне шк. надзорнике. Напред смо рекли да материјалне могућности има. Ако не може држава одвојити из друге које партије буџета, нека се утроши оно што је одређено на ревизију. А могло би се што год узети и из разних добротворних просветних Фондова. Ако се сваком. поред плате, дода 300 дин. на месец то Је за њих 10=3000 д., за 20=6000 д. на месец. На страни би они провели око 6 месеци, а то је за њих 10 с путним трошком око 20.000, за 20 око 40.000 дин. Таман толико колико односи Јунска ревизија. Може се неко питати: да ли је 6 месеци довољно за ово проучавање? Писац ових редова из свог искуства тврди да је довољно 5—6 месеци, ако се нре тога зна језик барем колико за обичан саобраћај. А већ у самом путовању и непрестаном саобраћају они би језик даље учили све више и на крају би се вратили са довољним знањем језика н с довољним познавањем побројаних послова и уредаба нросветних. За то време ови би људи упознали, бар у главном, књижевност садашњу дотичнога народа, те би даље пратили шта се у којој земљи ради за школе народне, о том би преко јавности и на скуповима обанештавали друге, те не бисмо, као до сад, били скоро одвојени од осталог света, нити гледали само у Немце, и културу свих народа гледали кроз немачке наочари, а о њој слушали само преко немачке књижевности; јер би нам ови наши изасланици после били стални реФеренти о кретању просвете свих народа. Али од свега, што је нотребно за извођење овог плана, највећа јс тешкоћа, шго немамо људи који знају разне језике. За немачки и француски још бп се могло наћи прилично кандидата, а за остале језике је мучно. Но и ту би се могло инак успети, ако се потраже и изберу људи, који имају јаку вољу за ово. Њима би се дало који месец више на претходно учење језика. Они би језике учили нештојошпре него што на пут пођу, и неки месец тамо нек ироведу само учећи језик. (За то време би имали нешто мањи додатак, него што ће га имати после, кад почну путовати). А, као што рекосмо, њима ради овог посла, није потребно Да претходно .језик науче потпуно јер неће тамо шту-