Prosvetni glasnik
НА5КА И НАСТАВА
1035
у свом округу мора бити мотор који креће све, а на само стражар који надзирава. Од њега треба да се прибојавају само нерадници и несавесни људи, а свима другима треба да је мио његов долазак, јер од њега ће увек имати гнта ново да чују и науче, од њега савете да нотраже и приме, од њега помоћ да очекују и да је доласком његовим добију. Таке старешине су потребне нашим народним школама. И према тако схваћеном задатку треба наћи згодно име тим будућим старешинама. Нама није могао пасти на памет згодан назив, зато истичемо и ово, да се о том размисли и да ко год нађе подесно име. Тако је наше мишљење о измени досадањег шк. надзора и увођењу нове школске управе над нашим народним школама. Овим написом није нам био циљ, да доказујемо потребу сталног шк. надзора, јер то је већ пречишћено. Није овде било важно, да ли ће шк. надзор бити срески или окружни, јер и они, који су за срески не узимају срезове садање. него неке нове, а то је слично као и кад већи окрузи добију по неколико надзорника. Није крупно спорно питање ни о обласним надзорницима, јер ми предлажемо нешто слично у земаљским надзорницима. Није тако велико питање ни то, одакле треба узимати људе за надзорнике, јер се они морају узимати из редова проФесора и учитеља, као што је свуда у свету. Него је овде главно спорно питање: какве сиреме треба да имају они којима Ие се иоверити да народним школама уирављају ? А овим написом, мислимо да смо утврдили: Да, при оцени спреме тих будућих управљача наших народних школа, није довољно гледати само да ли се они разумеју у оном шта и како данас имају наше школе, него се од њих мора тражити сједпе стране надзиравање садашњег, а с друге уношење и новога, што немамо, а потребно нам је; Да за ово није довољна сама теоријска педагошка спрема; Да потпуну спрему за будуће шк. надзорнике вемају садашњи ни проФесори, ни учитељи, него и једни и други тек треба да допуне своју спрему за, овај посао; Да се та допуна спреме не може добити каквим тсчајевима или курсевима на Универзитету нашем или страном; а Да се све то потпуније, боље, лакше и за краће време може добити путовањем и проучавањем школа других народа, и Да за све то има и буџетске могућности. И ако се овај наш предлог разликује од свих до сад изношених предлога по овом питању, ми, као што рекосмо, не рачунамо, да смо овим изнели сасвим нову и оригиналну мисао. Јер ово, што ми предпросвеиш глдсник, II књ., 11 и 12 св., 1909. 68