Prosvetni glasnik

84

даље кретање кроз спроводну жицу иа кад наиђе на лолугин котур других кола, опет се грана и т. д. При наил.ажењу на полугин котур последњих кола, нема никаквог гранања. Ма да инсталација овог система изгледа врло лака и проста, ипак није тако. Нека се спроводна жица поквари или прекине само на једном месту, ометен је скоро цео саобраћај све дотле, док се дотично место не поправи. После извесних покушаја да се, при прекидању жице, не омета саобраћај, дошло се до тога, да се, иоред поменуте спроводне жицеНБ, намести јошједна АВ, која је непосредно везана са централом С, а иде напоредо са жицом НВ. Жица АВ везана је попречним жицама: а, 1), с, (1, са жицом Н1), а служи за спровођење главне струје, која се после грана и прелази преко попречних жица на НБ. Ове попречне жице налазе се на одстојањима 100—200 м. једна од друге. Жица АВ, да би се сачувала од квара, намешта се доста високо или и испод земље. Дебљина жице НБ треба да буде тодика, да може што дуже да издржи додире полугиних котурова и да нрима струју са АВ са што мање губитака. Кроз сваки део жице НБ нролазе гране главне струје. Ако се ма где прекине жица НВ, нпр. између попречних грана: с и (1, онда ће само део између с и с1 бити искључен из саобраћаја, а на свима другим деловима саобраћај неће бити поремећен. Код дупле пруге нема потребе за жицу АВ, пошто се ту налазе две напоредне жице НБ, које су међу собом везате попречним жицама а и затегнуте су са стране жичним ужетима. Кад се ма која жица прекине, саобраћај ће бити онемогућен само између две попречне жице, између којих се налази тај прекид. Ово је јасно, кад се има на уму то, шта је, одмах пред овим, речено. Једна од тих напоредних жица сдужи за кола, која иду једном а друга за кола, што иду другом пругом.

А

и

т

.0

\ V \ V

\'1

С

л.

2—2.

Г

Сл. 1.

Жица НБ, но којој се полугин котур обрће, мора бити затегнута тј. не сме бити каквих искривљења или чворова, јер би тада котур скакао и струја би се прекидала, услед чега би се и саобраћај реметио.