Prosvetni glasnik

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ

КЈ11СЈ ип(ј Кипб! Етгде ехреггтеШеИе ТЈШегтсЋипдеп т етгдеп Сггип&ргадеп Лег Кипз(еггГеМтд. Уоп Жагх Л/ођзГеп. 1905. 1мпдеп8а1ж. 16° ст. 100 М = 1'20. Педагогика као примењена психодогија за полагање свога иаучног темеља мора се послужити ексиериментима, које је психологија узела од природних наука, да на тај начин утврди духовне појаве математичком тачношћу. Данас педагогика не нрпе више своју теорију као некад из правила, која су унапред бида утврђена, нити пак из оскуднога школскога искуства. Она се труди да своју теорију изводи из чињеница, које су добивене на путу експериментисања. Данас се нарочито изазивају те чињенице, да би се утврдила њихова веза и узрок. Све се подвргава психолошком испитивању, ради утврђивања начина постунања. Експериментално испитивање отклања све заблуде о извесној ствари; оно даје могућноети да се све што је тајанствено и нејасно изнесе на видик. При извођењу експеримената мора се имати на уму ово двоје: природну границу докле експерименат може да се изведе и особину изл.ожених предмета. Треба још имати на уму, да експерименат има за предмет едементарне Феномене, који ће се хотимично мењати и поредити. Материјад за експериментално истраживање узео је Лобзин из неносредне животне близине. Сав се овај материјад, који садржи заједнице малих група у погледу на намћење, опажање, мишљење, изражавање и др., пореди, а из тог се поређења изводе закључци који се одликују својом тачношћу. Ово дело има за предмет: испитивање уметничке лепоте. Ако је потребно да се јави уметнички смисао, онда треба изабрати такве објекте, који не допуштају друго иитересовање или га допуштају само у најнезнатнијој мери. Дакле, деци треба пружити прилику, да непрестано долазе у додир с уметношћу, управо са уметничким творевинама. 0 развијању уметничкога смисла може бити говора овде само 49*