Prosvetni glasnik
798
ПРОСВЕТНП ГЛАСНИК
Цинцари завадили, иа их је Ов. Аранђео исекао. Доцније их је овај по заиовеоти Божјој оживео, али им је при том главе измењао. Незгодно је овакво презорно мигаљење ма о којвм народу утврђивати у деце. Бесмислица је и Св. Сава и грчки иои у којој се прича како су се Св. Сава и грчки поп опкладили ко ће пре пожети «вој део и.иве. Међутим, Св. Сава легне да спава, а за то време жито му се само жело, док поп није могао свршитп својега дела. По том долази морал како је Св. Сави вера помагала, алп за тим долази и други, који никако није за школску децу, а. тај је: како попови ман>е верују, а више раде и грамзе за богасгвом. Ни прича о Св. Сави и цару Симеуну, где се овај представља као хала, није за децу, јер је не бп разумела, а и због пијетета према оснивачу старе српеке државе. Св. Сава и итица кос није ништа, све је у три речи: кос покуњио нос. Није подесна ни Св. Сава и газда, у коју се ирича како је Св. Сава претворио газду у мечку само за то што му овај није дао прилога-у вуни, а мало смисла има и Св. Сава и козе, чак је ова мало и драстична због постанка браде у козе, — у којој се вели како је Св. Сава украо козу од ђавола и предао је народу. Исто тако и Св. Сава благосиља Босну и Св. Сава и вук, коју треба разумети као басну, која би тада могла ући у збирку за већу децу. Добро би било, али с објашњењем, Св. Сава и ракија, коју је ђаво измислио, али је незгода што на крају народ ипак ракију признаје као корисну, али само, вели, до три чаше, не каже које величине. Прича Св. Сава, старац и иравда узета је из Читанке за IV. раз. Св. Сава и језеро кажа је и могла би остати, али с објашњењем, како је Св. Сава казнио тврдога Гавана, а помогао сироту удовицу. Сличне је садржине и Св. Сава и сиромашак, како је Св. Сава казнио газду отмичара претворивши га у камен, а сирр.машку рекао да тера својој кући коња с брашном. Добро је Св. Сава и ковач са своје реалне садржине, а добре су трезвене, и ако мање забавне, приче: Св. Сава као лекар, Св. Сава и мајка и седам причица под заглављем: Како је Св. Сава судио и Св. Сава и ђаци. Чудновато је што г. Радојичић није унео у своју збирку познате, а поучне приче како је Св. Сава научио жену како ће тцати, сељака како ће орати, како ће кућу с прозорима назидати и т. д. Тако пробране приче могле би се поделити на одељке : Св. Савакао учитељ, Св. Сава као судија, тешилац ит.д. Као што се види, приличан би број прича о Св. Савн из ове збирке отпао, а остале би се могле употребити, али и го са мало објашњења и згодно распоређене, тако да би наслов одељка објашњавао. Па ипак и тако пробране приче са оним одабраним иесмама тешко да би могле чииити такву књижицу о Св. Сави, која би давала деци живу слику о великом културном раду првога српскога просветиоца, а уз то било поучна и у ширем, педагошком смислу п довољно занимљива за децу. Ако се баш хоће засебно књижица о Св. Сави, онда садржина њена мора бити много занимљивија. Тако би уз нробране уметничке песме и народне приче требало да придођу и занимљиви изваци из уметничких еиова и приповедака (на пр. из Св. Саве од Ник. Грујпћа, староставних књига Ст. Сремца и т. д.), па онда сцене из драма о Растку и Св. Сави, неко-