Prosvetni glasnik
ВАСХАВА И КУЛТУРА
125
решено, а већ рекох да потребе и захтеви ирактичног живота често слабо воде рачуна о теориској страни каквог спорног проблема, неће, бити на одмет да се на овом месту, у једном кратком прегледу изнесу разлози и против, раздози за једно и друго мишљење, за коедукацију и противу ње 1 . Разлози противу зајеничког школовања мушке и женске деце дали би се свести на ове три врсте: на игијенске, на психичке и на моралне разлоге. И ако се ови последњи често истичу као најважнији, мучно да би им се могао дати приоритет; шта више њима се баш највише и спори вредност, бар више него онима из првих група. Игијенски разлози противу коедукациЈе имају свој извор у разллчности Физичке природе мушког и женског организма. Јер поред свих „часних" и очевидних изузетака на једној и другој страни, несумњиво постоји Факт о ,јачем" и „слабијем" полу, о јачој и слабијој, о снажнијо.ј и нежнијој конструкцији мушког и женског организма. Сам један погдед на коштуњавост и мускулозност једног, на бдагост и нејакост другог, довољно истиче ту раздику. И нека би она у знатној мери чак била и производ раздичних животних прилика и занимања у току толиких векова, како то обичио наводе браниоци Једнакости", ииак она у основи постоји и не да се избрисати. Стоји, истина, и то да је ова разлика у ранијим годинама мања, и да неједнакост физичког развитка, диФеренцијација подова почиње нешто доцније, — посде десетих година — што би с ногдедом на коедукацију могло значити да је она у првим годинама, на пр. у основној шкоди, и могућна и допуштена. Ади како ова раздика мушког и женског организма уопште постоји, и какво је она доцније све јача и већа, а душевна радња човекова стоји несумњиво у тесној вези с његовом физичком природом, то је очевидно да се на раздичној, не.једнакој физичкој поддози не могу нодизати једнаке грађевине интедектуадне природе. Немајући једнаку Физичку снагу и изржљивост, мушка и женска деца не смеју се подједнако ни оптерећивати: јер би сдабијем женском организму ово донедо тедесни замор, а овај би без сумње неповољно утицао и на сам интедект. II ако би се све ово хтедо нревести на шкодски језик онда би се, од придике, рекдо овако: како су мушка и женска деца раздична по својој физичкој снази и издржљивости, то се она не смеју подједнако оптерећивати ни школским временом ни наставном грађом, што, разуме се, правце води ц^двојемом школовању а не коедукацији. Ади није само чието Физичка, тедесна природа којом се мушки свет разликује од женског. Не само нежнијим организмом него и фи-
1 Види КоеДикаМоп од Р. Носће у К ХТтуегбшп, бр. 27. који је иовод и потка горњем чланву. А о овом питању види и мади напис у Нзвештају о приватиој гимназији Влад. Здедара. за 1908/9 годину.