Prosvetni glasnik
302
ПРОСВЕТНИ ГЛАСННИК
тако да рукују топовпма п ратнпм лађама као год и Европљани иоклања им се велика пажња. Прошле године опет им се дала прилика да покажу своју културу, па и школу, на енглеско-јапанској изложби у Лондону, која је трајала целог лета. Ту су врло вешто згодно представљени: јапанска уметност, индустрија, пољска прпвреда, војска, Флота, рударство, бродарство, наука, школска настава, здравствене прплике и добротворне установе. Мп нећемо овде товорпги о многим интересантнпм стварима, које су се могле на изложби видети, него само о школама. Истина да је немогућно показати верну слику наставе једне земље на изложби, пошто се на њој износи само спољашња страна школе, а међутим је главно дух, који у н>ој дела. Ипак је добар знак за културу једног народа, којп даје велики значај школи и у довољној мери је показује поред машпна, индустриских производа, топова и др. Све што је изложено показује велико одушевљење овога народа за школом. Период просветностп у Јапану се датира од 1869. године. Мнкадовнаредба, да се у сваком селу отвори школа и да ни у једној породици не треба да има неписмена члана, није остала само на хартији, него је п остварена. Јанан се није задовољио само уређењем основних школа, него је установио различне школе. Не само учитељске, уметничко-занатске, индустријс-ке и средње школе, него су одлично уређенн и Универзитети, бпблпотетске и друге установе. Лондонска изложба је то најбоље цоказала. Да почнемо с научним заводима. Статистички, у слицп и књигама пзложени су, у колико се то може на малом простору, царски универзитет и царска библиотека, у Токију. Заступљени су и други универзитети, као на пример универзитет Вазеда, који је основан 1882. године и изложенн сниси његови у 2 1 / г метра дугачком реду. Сада има на њему око 1000 слушалаца, а од лрилике 7.750 Јапанаца, којн су у животу, добили су овде академско образовање. Опширно .је представљен рад метеоролошких станица којих нма свуда по Јапану. За тим су изложене техничке, уметничке и школе за цртање. Има ручних радова ђака из разних школа. На њима се огледа велика умешност и савршен уметнички укус, који је за културу Јапана врло значајан. Са смислом за уметност је снојена неуморна вредноћа, чиме се одликују Јапанци на свима пољима радиности. На изложби су статистнчки и у слици представљене и школе за слеие глувонеме и слабоумне. Значајна одлика јапанскнх школа је што веома много полажу на телесни развитак -ђака. Јапан није занемарио телесни развитак као Европа; на европским велпким школама се никако и не обраћа пажња на гимнастпку а у средњим школама је заступљена са два часа недељно. Снажење тела п умешност се негују у свима јаианским школама. У многим школама се учи јапанска вештина самоодбране (Јш Ј11зи), која у последње време налази присталица и у Европи. Врло су поучни упути за даље образовање одраслих. Не узимајућп у рачун индустријске школе, у Јапану је мало продужних школа, нарочито по селшма. Овоме недостатку притичу у помоћ народне књижнице на које се много полаже. ГраФички је представљен број читаних књига из јапанских народних библиотека, где нису урачунате научне књиге. Тај је број за последњих