Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

531

Опити из обдасти биљне Физиологије имају једну особину, којом се раздикују од опита у остадим природним наукама, а то је: што њихово изво^ење захтева много времена. Док на пр. у физиди и хемији један опит заузима релативно кратко време, дотле физиолошки опити трају већином данима или недељама. За њихово изЈођење потребни су апарати и прибори, чија је употреба у обичној учионици скопчана са великим незгодама, по некад, шта више, и са несавладљивим тешкоћама. С тога је сада већ опште примљен захтев, да се јестаственичка настава мора вршити у нарочито за тај циљ удешеној јестаственичкој учионици. г Наставна комисија друштва немачких природњака и лекара", којој је дат задатак, да претресе сва питања из области јестаственичке наставе, поднела је јестаственичком скупу у 'Дрезди овакав реФормни предлог у погледу учионице: „Веома је потребна -нарочита биолошка учионица, која мора имати све што треба за демонстровање и експериментисање, а нарочито пројекциони апарат. У разредима се не може изводити већина експеримената и разна демонстровања, нити вршити посматрања (на пр. на биљним културама), која трају дуже времена. Незгода је и у томе, што се преношењем препарата у поједине учионице ови лако кваре, а наставник и ученици губе у времену. Потреба за нарочитом учионицом биће још већа, кад се биолошка настава уведе и у највише разреде". — Јестаственичка учионица треба да буде слично физичко -хемиској. У главном она мора бити довољно пространа; мора имати степеничасто поређана седишта, како би сви ученици могли јасно пратити опите; мора имати велики сто за екс1;ериментовање спреда и мањи сто са стране, на коме се излажу припремљени опити за дуже време; мора бити у непосредној вези са кабинетом и школском градином; треба да је окренута сунцу: у њој треба по могућству поставити везу с водоводом и гасом итд. Проучавање унутрашњих животињских органа врши се на мртвим објектима, у облику ареаарата, од којих су најобичнији: коштани и ситус-препарати. Дели скелети (човека и представника појединих кичмењачких класа), као и поједини њихови делови (лобања, удови итд.) јесу неопходна наставна средства при проучавању коштане грађе кичмењака. Положај унутрашњих органа (нервног система, крвотока, органа за дисање) може се много боље представити отвореном животињом (нарочито ако су поменути органи обојени), него најбољом сликом. Препарате у конзервационим течностима могу и сами наставници справљатп. Да би се ови препарати што дуже непромењени одржали, и да би могли корисно послужити настави, треба при њиховом справљању пазити на каквоћу суда и конзервационе течности 1 .

1 Обични стаклени судови имају ту ману, што се предмети у њима не виде у својој правој ведичини и облиЕу. С тога се за конзервисане праве нарочити судови.