Prosvetni glasnik
школеко КРЕХАВЕ
891
повећавања броја схановника по велпким варошпма, од умножавања света, од алкохола, од штамне, од неморалнпх слпка које се виде свуда и на сваком месту, од антиигнјенскпх ногодаба, које стварају кобну нервозу, од потребе за матере нарочито, да остављају своја огњишта и своју децу, нредајућн их и протпв своје воље штетном утнцају неваљалог друштва. * Протжв школа у Галекој — Скорашњи извештај онште инспекције покушава да утврдп „да ученицпма у Галекој недостаје и интелигенције и имагинације, и да је начин испита којима се они подвргавају по ириродн такав да. производи један тни унн*ормног дух.а, духа без еластичностн". Штампа и јавно мн.ење у Енглеској су чишљеша да овде има врло велнког претеривања и да је инспекција дошла до тог закључка, читајући изнештаје иснитивача са напред створеним убеђењем, илн који су врло брзо генералисали поједина занажања. Ма како ствар стајала мора ићи нред Нарламенат. * Универзитет у ХУЈвсопаЈп-у нрииремо је за нбтребу Друшгвн за кпиференције (1)е1м(;т» ЗосЈеМез) у Сједињеним Државама програм литања за дпскутовање којп има приличног ннтереса: На нример ностављена су ова питања: поштанске штедионичке цасе. уирошћавање ортограФије, нротекционизам и слободна размена, данак на нриход. иовећавање Флоте, анексија Кубе, независност Филипина, иабор књига у тколама, сузбпјање досељавања, директнп избор сепатора од стране народа. пропорцноналио иредставништво, данак на наслеђа и т. д. н т. д.
Инспектори основних школа у Италији — Ови се инспектори рекрутују путем конкурса између управитеља елеиентарних школа и наставНнка који су свршили известан курс на Универзитету. Задацп које нропису.је овај копкурс имају доста велцке сличности са онпм који се траже за добијање права за инспектора основне школе у Француској. Иснити се деле у три категорије : 1) два писмена задатка од којих се један односн на питања чисте педагогије а други на школско законодаветво; 2) трн ус.мена иепита којн се односе на историју модерне педагогије, недагогиј\ теорнчну и практнчну, и игијент п шк.олскр законодавство упоредо италнјапско, Француско п немачко; нанослетку три практична испита: лекција коју ће предавати у једном разреду еам кандидат, инспекција основне школе, критика једне лекције која је као модел. Испитни одбор састоји се из нрОФесора Уннверзнтета, ироФесора учитељске школе и гаколских инспектора. И женске могу участвовати на овим конкуреима и могу бпти инспектори под истим поводбама иод којима. и л.у.ш. Овај начин сасвим рационалног рекрутокања обезбеђује Италији великн брОј иненектора велике педагогаке вредности. На несрећу њихов .је број недовол.ан. Већина их има пб 500 до 1000 школа под својом контролом п покадшто остају у служби и после навршене седамдееете године. * Суд о настави у Америци ПроФееор ]_,ећтаип из Позена, који је прошле године чинио научничко иутовање по Сједињеннм Држанама дао је овај суд о тамошњој настави: „Каогод ева цивилизација новога. света тако је и наетава још на путу развијања, и стога у многом погледу ногрегана.