Prosvetni glasnik

946

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ЧИТАЊЕ СА УСАНА

(СВРШЕТАК) 2. СинтетичЈ^о читање Ова виша Форма читања са усана налази своју полазну тачку и своју приирему у вежбааима чињепим пре и за време изазивања гласа у диљу, да би се брзо поставио додир у говору између ђака и наставника. На њу треба обратити пажњу за све време школовања. а) Пре изазивста гласова (Бесвесно немб синтетичко читање). Ту ученик учи да распознаје на уснама учитељевим имена својих другова и проФесора, имена ствари ко.јима се служи н кратке наредбе потребне при руковођењу школским радом. ђ) За време изазивања гласова (свесно синтетичко читање праћено речју). Ва т-а диктирати типичне речи [научене помоћу артикудадије и које су постале обичнима услед многобројне репетиције], доста брзо, како ђак не би имао времена да запази поједине слогове, који их састављају. Услед тога он је принуђен за сваку од њих да створи себи једноставну сдику, коју ће моментаном употребом познати. с) За време ломљења језика и ирииремне наставе. 1. Диктирати брзо као у обичном говору познате Фразе и познате текстове, брижљиво пазећи на акценат, паузе, и везујући добро речи, које припадају истом деду Фразе. 2. Диктирати серију Фраза, које су скројене по истом калупу т. ј. исте конструкције: мењајући само речи које састављају један од гдавпих дедова реченичних, иди време гдагода, род и број променљивих речи. В. Диктирати често Фразе, које најчешће додазе у говору (стереотипне Фразе). 4. Диктовати често гадицизме (противу граматике) и најобичније посдовице или изреке. 5. Диктовати вшпе пута серију специјалних изрека или које се односе на какав занат или догађај у животу (на нр. код хлебара, бакалина, нри путовању и т. д.) 3. Општа упутства Што се тиче опрезности, коју ваља узети у вежбањима при читању са усана, иаши сурадници да.ју некодико општих упутстава, од којих ћемо саставити преглед: 1. Простор (растојање) које деди ученика од учитеља, ваља да буде опредељен, водећи при томе рачуна о јачини вида свакога од њих.