Prosvetni glasnik
198
ЦРОСВЕТНН ГЛАСНИК
вежбан да тачно измери, да срачуна површину и заиремину. Игијенске иоуке пређу у навику, несвесно се науче свакодневном праксом на коју учитељ обраћа пажњу. Цртање које се данас сматра као језик идеја увлачи се у сва шкодска вежбања, и обасјава идеје п осећаје прецизирајући их. Карте, дијаграми, илустровање задатака, зар то ннје рад? Не имајући тестере и рендета, којима се не би можда умели ни посдужити, зар немамо писаљку и креду којима се довољно и не служимо? И не знамо колико се може пишући белом кредом по црној табли осигурати духу сарадња и очију и мишића. И писмена вежбања иди примена, којима је данас чини ми се дато и сувише мало места, зар и то нису на првом месту „лични радови" најплоднији под погодбом да их дете има да сачини, па да их ренродукује, и да копија, па ма била начињена и у најдакшем обдику, треба да буде одагната ? Разнолккост у утисцима који су дошди с поља, које смо ми кдасиради као објективну погодбу пажње, јесте нарочито дедо индивидуадних нроседеа инспирисаних сваком дичним искуством. Утисци који иду једни за другим треба да се оддикују тим да су примећени: отуда, уопште, потреба да се мења начин говора, да се истакну извесне Фразе, да се нарочито нагласе поједине речи, да се говори дагано, иди да се подигне гдасом итд. итд. У описивању какве гравуре, иди при изучавању какве животиње иди какве биљке, треба знати издвојити значајне појединости, треба их умети ставити на општи терен тако да сваки добивени утисак сачињава потпуну цедину, и са тачно одређеним границама. У објашњавању текста, да би се ту показао какав пример, не треба придавати важности свакој речи, јер се пажња замори и досада избије. Треба умети подмдадити своју тактику, променити Физиономију свога разреда. Разнодикост, то је наша девиза. 2 9 Субјект. Аиерцеитивна иедагогија — Разликоиали смо међу субјективним погодбама пажње оне које се односе на тедо и оне којима се интересује дух. Примимо ову основну разлику. Педагогија је, по извесним дедовима својим, Физиолошка наука. Пажња интересује сав наш организам, и не можемо, ако бисмо хтели да је пробудимо и одржимо, да заборавимо прописе школске игијене. Ова нова наука већ има своје журнаде, своја друштва, своје конгресе, ади и поред свега још није освојида све наше школе. Физички и материјадан живот наших ученика, тражи, ах! још више реФорама. Подожај и размештај школских учионица, шкодски намештај, погодбе осветљења и проветравања, па код ученика њихово опште здравље, стање интегритета осећаја, храна и одмор у нородици. и т. д. и т. д. тодика питања која се непрестано истављају пред преданог и одушевљеног учитеља који хоће да изазове живу и трајашну пажњу.