Prosvetni glasnik

настава и култура

453

Но није бидо довољно моћи добро видети ствари; ваљадо је, да би се оно што је опажено изразидо како треба, радити на усавршивању артистичког обдика. Тај су обдик већ романтичари биди прилично усавршили. Парнас је пак још даље отишао са његовим усавршивањем. И у томе се он нарочито од.шковао; у томе дежи његова највећа засдуга за развој Францускога песништва. Његови сдедбеници се дадоше на посао око истраживања експресивнога, живописног и звучног израза, и око стварања једнога медодичног језика, са богатим и каденцираним ритмом стихова. „Још, и увек музике! „Нека твој стих буде ка.о на крилима, „Нека се осети да он од једне душе лети „Другим небесима и другој љубави" 1 . Оно чиме треба да се понајпре одликује једна песма, то су добро успели стихови. А да се до тако успелих и савршених облика дође, ваљало је дакде створити један особит поетски језик, који ће имати у исти мах и Физичка и сликарска својства у себи, те производити и тонске и пластичне еФекте. Стога су почели истраживати ретке епитете, Фине и звучне речи. Стадоше умножавати алитерације, значајне преломе и специалне ритме. Држало се, укодико је напор већи и посао мучнији, утолико је дело лепше и од веће вредности. У напору тек и избија сва снага модернога песништва. „Да, дело се јавља лепше »У облику који је за израду „Тежи, „У стиху, у мрамору, ониксу и емаљу.

„Вајару, одбаци „Глину коју гњечи „ Палац, „Док дух ко-зна куд блуди. „Ухвати се у коштац с карарским мермером, „Са тврдим каменом с Пароса, „Који је још и врло редак, „И који чува јасну контуру. „Вајај, сеци и режи; „Нека се твој немирни сан „Окамени „У отпорној маси" 2 . 1 Раи1 УегГагпе, Аг1 Роби^ие. 2 Тћ. СтоИег, Г Лг1.