Prosvetni glasnik

836

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

сове. Нису Ђирило и Методије крштавали Србе на Балкааском полуострву — све је то погрешпо. Причање о Војиславу није ни лепо нп прегледно. Нису тачно приказани односи Бодиноип с крсташима. Бодин је пријатељски дочекао крсташе, и побратимио се с грофом Рајмондом од Тулузе. Погрешно су приказани узроци III крсташког рата и односи Немање према крстапшма. У приказу о крунисању Стевана Првовенчаног има детаља за које извори не знају. Откуд зна писац, да се Првовенчани обвезао папи да ће пшрити католичку веру у Србији, и откуд зна да је млетачки дужд посредовао да Стеван добије краљевску круну ? Откуд даље зна, да је Стеван добио ордене од папе? Врло опширно говори о синовпма Првовенчапога, а њихове владавине ■ нису ништа особито и значајно. Битка код Велбужда нпјо била 28. јуна него 28. јула 1330. године. У боју на Ровинама нису Турци победили Влахе, него обратно. Влада Стевана Дечанског изнесена је сувише опширно, а тако исто и влада доспота Стевана Лазаревпћа. Нетачно су приказани догађаји пред пад деспотовине. Није на пример тачно да се босанскн краљ оженпо Маром ћерком Ђурђевом. Влада босанског краља Твртка нриказана је опшпрпије него што је требало. Ну, крај све опширности писац не зна тачно да укаже на узроко због којих је босанска краљевина по смрти Твртковој почела опадати тако вагло. Погрешно је што писац прича о аустро-турским ратовима пред крај XVII века, а о природп преласка Срба у Угарску и о ириликама, које су изазвале прелаз, нема чисте појмове. Уопште партија о Србима у Угарској је погрешна. Писац пигде не говори о културном стању народа, а то је велика погрешка. Веома је опширан а губп се у детаљима којп су без вредности, те му је отуд и пзишао рукопис 19 ситно збијених табака. Реченице су му пеправилпо и тешке, стил неодређен, језик ннје лак и чист, на пример: „поједине тачке, које су према изнесеному ради боље везе ушле". Па и интерпукција му је нетачна. Нема никаквих слпка ни карата. Уопште чини утисак несређена писпа, који не уме материјал да среди и подеси према интелектуалном развићу ученика основпе гаколе. Нема никаква правца, нити има прибраноети и пажљивости која се тражи од сваког писца, а нарочито писца дечјпх уџбенпка, п стога није нп овај рукопис за препоруку. IV Рукоаис од Миленка. И сувише опширно говори о Србима и њихову односу према осталим словенским народима, а то је непотребно овде. Еод Ђирила и Методија заборавио је писац рећи ди су дали Словенима азбуку, удешену према грчкој, п да су превели на словенски језик црквене књиге. Одељак „Примање Хришћанства" погрешно је стављен испред доласка Срба на Балканско полуострво.