Prosvetni glasnik
НЛСТАВА И КУЛТУРА
221
трањем и пе чекати поузданост; и -овде нам треба „дух расуђивања" (Г езргН (1е Нпеззе). И због тога има две врсте математичара; има их таквих који имају само математички дух; они ће бити корисни раднипи, који ће ићи с успехом сасвим означеним путевима; треба нам оваквих људи и то треба нам их много. Али поред ових многих математичара има и таквих, који имају „дух расућивања" (Г езрп4 (1е Ипеззе), а то су они, који стварају; једна страна, коју они напишу, вреди колико читава књига. Може бити наћи ће се ова драгоцена способност и у људи који немају језичнолитерарне образованости; ја бих могао за то навести примере; ииа заиста људи, који имају „дух расуђивања" (Г езрп1; с1е Ипеззе) од природе, па им стога не треба туђа помоћ; ади то је изузетак, већина људи има само клиду те способности и само образованост може ту клицу развити. Ја сам узео реч „дух расуђивања" (Г езрп! (1е Дпеззе) у пространом смислу; није реч само о познавању људи, и ако ово познавање није на одмет, на чак и за научника, којије, не могући да види све сам собом, нагнан да се ослања на сведочанства других људи. Еаквим погрешкама није изложен, ако не зна оценити та сведочанства и измерити њихову вредност! Али и ако узмемо реч у њену онштем смисду, зар не видимо да су језичнолитерарне студије за чудо способне да нас вежбају у вештини погађања; зар скроман ученик, који преводи просто с туђега језика, нема свакога тренутка прилике да од два смисла, граматички могућна, бира и погађа који је од њих тачан ? Али није то најглавније! Учењем старе класичне књижевности учимо се ми најбоље да се одвраћамо од онога што има само случајну и посебну корист, учимо се да се старамо само за оно што је опште и да тежимо увек неком највишем савршенству. Они, који су је окусили. постају неспособни да ограниче свој видик. Спољашњи живот говори им еаио о њиховим користима једнога дана, али ои^1 га чују само у пола; они хитају да виде нешто друго; они-свуда чезну за једним вишим отачанством. Може бити могло би се озбиљно замерити класичним с^дијама због овога. Ако треба желети да од десет младих људи њих девет постану трговци, зар није опасно огадити им још унапред Оно што треба да испуни њихов живот?, 0 овом нисам властан да -гокорим; за то би требало питати трговце и вджењере; у осталом они су већ одговориди на то и они су се у већини изјаенили у корист класичних студија. Али то није мој задатак овде; ја тражим само то как.о треба радити, па да се створе каучници. - ч .. /; II то је сасвим јасно! Научник^ае,- треба да се адрђкнв^сварк вања ирактичних намера; он ће их без сумн.е и по
/
.</
к :
/
]