Prosvetni glasnik

215

о бројевима теку се најпоузданије бројењем сшвари из најближе околине, а затим и куглицама на рачунаљци. Нарочита се пажња поклања тачном ученичком схватању величине бројева по множини јединица и иоређењем сваког новог броја с претходним. 2. Прво писмено вежбање има да буде представа бројева шачкама, цршама, крсшићима... као прелазним средством к бројним знацима, при чему ученици на својим таблицама или у свескама пишу што и наставник на табли. Затим долази показивање и самих бројних знакова (цифара) и вежбање у читању и писању тих знакова. При томе се нарочито пази да ученици добро схвате разлику између саме ствари и бројнога знака. 3. Код броја 2 ученици треба да науче шта је пар, а код броја 4 два иара. Бројењем ствари и куглица на рачунаљци могу лако иознати и редне бројеве: први, други... пети. Затим је потребно познавање ових разликовања и поређења: десно и лево, с погледом на ред којим се чита, пише и броји; велико и мало (веће и мање), с појимањем и поређењем бројева по множини јединица; неједнако и једнако — са појмом и знаком једнакости. 4. Пошто је добро утврђено разликовање бројева по множини јединица, прелази се на рачунске радње: сабирање, расшављање и одузимање. За први круг бројева те се радње имају обрађивати посебице. Вежбањем у растављању броја на јединице и сабирке јаче се утврђује појимање самога сабирања и олакшава се боље схватање одузимања које затим долази. Код сваке од тих радња треба да претходи усмени рад с примерима из дечјег живота, после чега долази рад на рачунаљци (или и с дрвцима), па најпосле писмено означавање радње пртама и бројним знацима. За писмени рад, којим се допуњује и утврђује знање стечено усменом наставом, треба уза сваку радњу имати потребно градиво за вежбање. У уџбенику ваља нарочито крупнијим цифрама обележити оне радње које сами наставници имају претходно да обрађују с ученицима најпре на рачунаљци, а затим и помоћу цифара на табли; док радње, намењенеученичком вежбању, могу бити означене ситнијим цифрама. Уза сваку радњу треба имати и по који од простијих и лако схватљивих задашака из живоша; али они имају да послуже у главноме усменом вежбању. 5. Пошто је рачунање у првом кругу бројева постало поуздана својина свих ученика, може доћи уиошреба уџбеника, која ће бити оправданија у неподељеним школама и с већим бројем ученика. Као што је већ раније поменуто, његовом се помоћи јаче утврђује знање стечено усменим и писменим радом, добива се више у времену за рад и уклања се неугодност од исписивања и преписивања појединих вежбања. Но његова употреба вазда има да дође тек после довољнога усменог и писменог рада. 6. При прелазу на други круг бројева (од 1 до 10) ваља имати на уму да све што је речено о усменом и писменом раду код првога круга?