Prosvetni glasnik

214

Просветни Гласник

што јако замара ученике; и што лако прелази у механизам који омета правилно и логично мишљење. По Дитесовом предлогу требало би Хенчелов метод употребити с том разликом што би се као арви круг бројева (уместо од 1 до 10) узео мањи круг од 1 до 5; па тек после свестраног познавања тих бројева и рачун^ња с њима (и то само сабирања и одузимања) прећи на исти начин на шири круг од 1 до 10 (где би се упознало и с новим радњама: множењем и дељењем); а затим би дошао и трећи круг од 1 до 20. Концентрични метод рада при прелазу од првог на други и од другог на трећи круг бројева ваљало би марљиво одржавати. Према ономе што је раније речено о једином засебном уџбенику за 1 разред у нас, не може ни бити говора о методу који је у њему употребљен. У Глигорнћевом уџбенику употребљен је за I разред Хенчелов метод по Дитесовом предлогу. Од страних уџбеника које имам при руци вредно је обратити пажњу на ова три: Ио Хенчеловом методу израђен је уџбеник за I разред немачких школа: Кесћепђисћ уоп \У. 51еиег, Кбш§1. 5етшаг-01зег1ећгег, Нећ I, 177. Аи11а§е, ће1р7л§, 1912. Израђен је по Штајеровој „МеШосћк сЈез Кесћепип1епсћ1з", за коју „Рас1а§'о§. 2ећип§" веле: „Штајерова Методика остаће вазда знатно обележје у историји рачунске наставе". По истом методу пажљиво је рађен и хрватски уџбеник: Касишса га I §ос1Ше пшћ рисклћ §ко1а, рп§о1оуш Агћоп Сиуај, 21. јгбапје, 2а§гећ, 1913. У наклади земаљске владе ова се рачуница као једини уџбеник употребљава у Хрватској, Славонији и Далмацији. По Грубеовом методу пак рађен је уџбеник који је у Угарској „проглашен" за основне школе, а има га и у српском четвртом издању: Рачуница за народнешколе, I, у Панчеву, накладомкњижаре Браће Јовановића. Уџбеник за почетну рачунску наставу има да садржи само пробрано и систематски сређено градиво , које ће једним делом послужити наставницима у методској обради првих појмова, а другим делом користити ученицима за утврђивање тих појмова и за рачунска вежбања. Сам распоред градива обележава и правац рада у настави. Излишно је наводити питања којима би се наставник (методички спреман) служио у настави дијалошког облика, како је то чињено у неким нашим уџбеницима за II разред. А питања која би могла корисно послужити ради понављања и утврђивања онога што се наставом прешло, могу стајати на крају појединих одељака. Поред досадањих општих напомена изложићу и детаљнији преглед саме наставе, према којој мора бити тачно распоређено и потребно јој градиво у уџбенику. 1. Пђчетна настава за ирви круг бројева (од 1 до 5) усмена је и без помоћи уџбеника, ма то било и у неподељеним школама, Појмови