Prosvetni glasnik
О Настави Природних Наука у Средњим Школама
225
под његовим надзором. То би могао радити и какав подобаи наставник средње школе, добар методичар, а то би било и боље, јер би он уносио и методску обуку. Ствар је споразума с университетом када би се врпшла ова техничка и методска обука наставничких кандидата, да ли у „природњачком семинару", дакле за време студија, или пак после свршених студија у нарочитом курсу. Али без уверења о спремности за извођење свих потребних практичких радова из појединих природних наука не треба ниједан кандидат да уђе у школу као наставник. У садашњем груписању предмета на нашем Университету треба учинити измене. Министарство Просвете треба да пропише шта оно тражи од једног кандидата. Биће потребна измена група стручног професорског испита (чл. 116. Закона о средњим школама). Групе предмета које наставнички кандидат изабере за своје студије на университету морају бити такве да он у средњој школи може имати довољан број недељних часова. Они садашњи наставници природних наука којима недостаје довољно извежбаности за извођење свију потребних практичних радова, имали би доћи на феријалан курс , који би се одржао у Београду за време великог школског одмора. На овом курсу одржала би се и предавања из методике природних наука, као и о новинама школским и научним. Том би се приликом обишле университетске збирке, институти и музеји, и београдске средње школе; а осим тога учинио би се излет у какву модерну и добро снабдевену школу ван Београда, и каква краћа или дужа екскурзија ради интересантнијих нриродних објеката, пољопривредних установа, прегледа важнијих фабрика. — Феријални курсеви држали би се и даље с времена на в.реме. Дотичним наставницима морале би се учинити све олакшице. Корист би била велика и за школу и за похађаче т&квих курсева. Наставницима природних наука треба давати једногодишње одсусптво ради одласка на сшрану. Тамо би дотични наставници радили по програму који им даде Министарство Просвете, а они би били дужни да, по повратку, поднесу Министарству исцрпан извештај о своме раду за време бављења на страни. Давање одсуства вршило би се по извесном реду; првенствено право имали би агилнији наставници. Ради унапређења наставе природних наука, Министарство Просвете требало би да с времена на време шаље и нарочита лица ради проучавања наставе у других културних народа. 3) Наше средње школе треба што пре снабдети училима. Нешто је учила добивено из ратнога плена и раздато појединим школама; нешто учила ставиће нам на расположење неколико школа у Босни и Хрватској. Сада само Друга Београдска гимназија и Битољска гимназија имају довољно учила за све предмете. За средње школе које немају никаквих