Prosvetni glasnik

29*

Модерна Уметничка Игра

451

7) постепено развијање покрета од најпростијих ставова и корака ка сложенијим, који достижу свој врхунац у уметничкој игри. Женевијева Стебинс основала је прву школу делсартизма у Њујорку 1893 године. Та „Школа изражавања" била је под протекторатом њујоршког университета. Али се делаткост Женевијеве Стебинс није ограничила само на ту школу. Она је радила по многим клубовима, удружењима, уметничким школама, државним и варошким, и после 15 година успешног рада предала је школу својим ученицама. Ученица Женевијеве Стебинс, Хаде Калмајер прва је основала у Европи школу чистог делсартизма, који је у школи Исадоре и Елизабете Дункан само један део општега циља: расног уздизања. Основана најпре у Целендорфу код Берлина, затим пресељена у Касел као „Семинар за класичну гимнастику", та школа је главни представник чистог делсартизма у Европи. Холанђанка Марија Адама од Шелтема, ученица Калмајерове, увела је 1912 г. делсартизам у Хелерау, у школу Жака Далкроза. Преко школа Дункан, Калмајер, Хелерау, разнео се делсартизам од тада ио свима новим школама , и то најпре у Немачкој, Швајцарској, Скандинавији и Енглеској. Личним, пак, утицајем Исадоре Дункан у Москви и Петрограду, делсартизам је проузроковао реформу дотадашњег класичног балета у руски балет. Да видимо у чему је тај делсартизам. Он се, теориски, може приказати у неколико основних закона, на којима почива целокупни комплекс изражавања телесним покретима. То су: 1) иринции хармониског сшава; 2) иринции суарошности иокреша; 3) иринции следовања иокреша, извођење покрета из саме природе телесних органа који га врше. I. Хармониски став јесте момент стајања, онако како је запажен и изражен у свима античким рељефима и статуама (сем једине: „Младић из Тенуе"). Он је у овоме: тежина тела почива на једној нози. Ова је затегнутих мишића, и зато краћа од друге, олабављеке. То је нога ослонца. Друга нога само додирује земљу прстима; она је спиралне линије, због прстију окренутих у поље, док су колена унутра. Кук затегнуте ноге виши је од кука лабаве. Раме обрнуто. Код хармониског става могу бити: а) обе ноге у једној линији, десна или лева затегнута (стајање у миру); ћ) једна напред, друга позади, једна лабава, друга затегнута (застанак у ходу); с) затегнута према лабавој диагонално. Свега дакле постоји хармониски став у пет природних положаја. Из хармониског става постаје ход, простим стављањем ноге пред ногу, право или диагонално, напред или назад, и преношењем тежине тела на дотле лабаву ногјј.