Prosvetni glasnik

Наша Данашња Средња Школа

455

часова. Ово долази отуда што се приватни часови боље хоноришу но што их држава хонорише, и онда сваки наставник има више рачуна да ради хонорарно ван своје школе. Кад би сви наставници и наставнице београдских средњих школа примили максималан број редовних и хонорарних часова, онда би се приличан број њих из Београда могао упутити у средње школе по унутрашњасти, те би се на тај начин ове ослободиле многих хонорарних наставника, који не доносе много користи школи нити би се тада морали давати главнији предмети нестручним наставницима. У данашње доба кад ученици располажу слабом спремом, и стручни наставници с великом муком раде и нису задовољни постигнутим успехом. А какав ће успех тек моћи постићи нестручни наставници? Оскудица у наставницима долази и отуда што су неки наставници употребљени на ненаставничке дужности. Зато би требало све наставнике који не врше наставничке дужности упутити без икаква изговора у школу. Четврти узрок ученичком неуспеху јесте немање довољног броја ■ добрих уџбеника и скоро никаквих учила. За време рата, а нарочито за време непријатељске окупације Србије, сав школски намештај и сва учила упропашћени су, и школе су остале без игде ичега. Не може се ни замислити да се експерименталне науке могу предавати с успехом без апарата за извођење експеримената, вештине без справа и прегледа, а јестаственица без препарата и модела. Недостатак у училима може се попунити једино на тај начин ако Министарство Просвете издејствује велике кредите, и одмах у земљи и на страни изврши само набавке за све школе у земљи. По мом мишљењу, на овај начин бисмо дошли пре до учила но кад би их свака школа за себе поручивала. Зато би требало изабрати комисију од стручних наставника за све предмете, и та комисија би извршила набавке учила с обзиром на прописане припреме. И са штампањем потребних уџбеника треба пожурити, јер се и у њима осећа велика оскудица, која штетно утиче на ученички успех. Ако се остави самим школама, да оне врше набавке учила и других потреба нужно је да им се на време одобравају кредити за то. Колико се, међутим, закашњава са одобравањем кредита, нека послужи овај пример. И ако се почетком сваког месеца врши требовање новца за идући месец на све школске потребе, опет је Лесковачка Реалка до половине марта ове године 1 ) добила последњи одобрен кредит на канцелариске потребе тек за месец новембар прошле године! Због овог неуредног одобравања, и због малих кредита на канцелариске потребе, мало је фалило да децембра прошле године не распустим школу не имајући у школској каси новаца да купим дрва за огрев 1 учионица. Имајући у виду интересе школе ја то нисам учинио, већ сам у вароши Ј ) Овај чланак писан је марта месеца о. г.