Prosvetni glasnik
Службени Део
165
Програм истта за учитеље вешшнна. I за учитеље цртава 1) Оаштн 14спнш. а) нз иедагогнке: Оппии појмови о васпитању. Настава у васпитпим школама и љен задатак. Врсте интересоваља. Наставни пдан. Избор наставног градива. Кондентрацпја наставе. Распоред градива на време. Обрада наставног градива. Дисциплина. Појам и задатак дисциплине. Преглед дисцинлинарних средстава; б) нз мешоднке цршања н лепог пнсања: Циљ наставе цртања, лепог писања. Ивбор предмета за цртаље, за лепо писање. Однос цртаља, лепог писаља према другим наставним предметима. Обрађивање цртаља, леног писаља. Наставни програм из цртања и лепог писаља у средљим и стручним школама. 2) Усменн нспит а) нз нацртне геометрнје: основна правила о пројекцијама. Тачка, ирава, раван, пресак равни. Геометријска тела и обртна тела. Продори тела. Пројекпија тела из природе; б) нз сенчења: Сопсгвена п бачена сенка на телима ограниченим равним и кривим површинама. Одређиваље сенака и осветљеља на појединим архитенским облицима. Нормална кугла и њена примена за одређивање сенка и осветљења на разна обртна тела и проФилисана тела; в) нз перспективе: Главни закон перспективе. Одредба свих помоћних тачака. Перспективна предстапа простијих тела с равним и кривим површинама. Перспективна одредба сенака и осветљења, Огледаласте поврпшне; г) нз науке о стнловнма: Познавање редова античке уметности. Познавање свих ових делова и умети представити цртежом све ове редове^ Познавање карактеристичне одлике стилова: средљевековних (византиског, романског, готског, прелазног), ренесанса, барока, рококо-а; д) нз познавања орнамената: Познавање главних орнамената и њихових одлика код стилова. Место орнамената у архитектонском склопу. Стилизовање природиих Форма. Разне врсте орнамената и њихова употреба у архитектури иа уметничко-занатским предметима; е) нз нсшорије уметносшн: Познаваље свих важнијих момената из историје унетности. Познавање важнијих архитектонских објеката из разних епоха. Познавање главпијих уметника, сликера и вајара, из разних епоха, као и љихових важнијих дела; ж) из анатомнје: Познавање скелета и намепа његових појединпх делова. Познавање мишића и њпхова улога при кретаљу. 3) Пракшнчнн нстт. Сенчење. Перспектива. Компоновање орнамената по нрироди (стилизовање). — Акварелисање (по природи). Цртаље по природним нредметима: лишће, цвеће, воће, гранчице, пужеви, шк0љке, лептирови, бубе, испуљене птице, судови, посуђе, пластични орнаментн; делови унутрашњости зграде, спољни изглед зграде, и т. д. Моделисање по гипсаном моделу. Моделисање простих природних тела. Цртаље на школској табли по природним предметима као и по сећању, као доказ способности разумиог предавања предмета у целокупном изгледу као и у битним особинама. 4) Школскн рад. Кандидат ће држати предаваља из цртан.а илп лепог писаља у разреду који се одреди. За предавање спремиће нрипрему у којој ће означити што простије како ће да предаје ученицима. II за учитељице женског рада 1) '0пшти испит. а) из педагогике: све као и за учитеље цртања (види под I); б) нз методте женског рада: Циљ наставе женског рада. Избор предмета за рад. Одпос наставе женског рада према другим наставним предметима. Обрада женског рада. Наставнп програм из женског рада у основнвм, средњим и стручним школама. 2) Усмени нспнш. а) плетење: Познавање конца ио врстама н квалитету, пређе, вупице, и т. д. Познавање средстава, оруђа за плетење. Плетеље са две и пет игала. Плетење чарапа, њихова подела, израда и крпљеље. Кукичио плетење са свима обрасцнма. Плетење чарапа у народу. Шаре на приглавцима, назувицама, вођице. Кукичеље. Материјал за рад, оруђе. Врсте кукичења. Мрежаље. Оруђа и врсте мрежаља. Клепловање (матервјал, оруђа врсте рада); б) вез; врсте веза. Материјал и средства код појединих врста везова. Простпји шаренк вез. Шарени вез с неправплним бодом. Шарени вез с полукрстићем, крстићем и сложеним крстићем. ТПареии вез памуком у боји, звани словенски вез, љегова главна одлика. Врсте боја