Prosvetni glasnik
0 ПРЕДЛОЗИМА ЗА РЕФОРМУ СРЕДЊЕ ШКОЛЕ 1 ) Занимљиво је прелиставати предратне бројеве Наставника и Просветног Гласника и нарочито се заустављати на чланцима о средњој школи. После те лектире, нама остаје утисак да се у нашим педагошким часописима често говорило о рсформама, јер делимичне измене у разним правцима предлагане су код нас до сада увек, што значи да школским приликама нисмо били потпуно задовољни готово никад. Увек смо стајали пред неким озбиљним, коренитим и коначним реформама, које међутим нико није хтео или није могао да унесе у праксу. Сав стварни рад — колико сам ја могла да га пронађем и проверим — обично се сводио на помицање неких предмета из нижих разреда у више, и обратно, и одређивање сад већег сад мањег броја недељних часова за њих; на претварање двомесечја у семестар и распадање семестра у тромесечја; на укидање пријемних и разредних испита и јединице као броја који при оцењивању важи, — поред још неких ситнијих измена у школарини, радном времену и дисциплини. Данашњи реформни пројекти, упоређени са предратним, изгледају смелији, обимнији и дубљи, и за њих се чак озбиљно заинтересовало Министарство Просвете, што није мала реткост; а када би се извело све што се до сада изнело на јавност, ко зна да ли би наша средња школа била само реформисана, или би постала један из основа другачији завод. Тако, по. неким предлозима о новој организацији средње школе, она би се цепала не само уздуж, него — ако је допуштено тако рећи — и попреко: у првом смеру бифуркацијом и трифуркацијом, у другом смеру тим што би нижи разреди били само продужење основне наставе и заједничка предспрема за неке стручне школе нижега типа, а виша Главни материјал за овај чланак: Начела о уређењу средњих школа у Краљевсшву Срба, Хрваша н Словенаца, израдио Просветни Одбор састављен од просветних покрајинских делегата; — писмени одговори професорских већа, просветних друштава и појединих просветних радника, у којима се критикују Начела и дају нови предлози за реформу; — чланци о реформи школе у Нгуа^зкој-ја^озШуепзкој-Мјми прооветни гдаснвк , п квц, 10 св., 1921. 37